• Älvängens utveckling

    De senaste veckorna har det varit debatt mellan Kjell-Åke Kjellberg och Jarl Karlsson om
    Älvängens utveckling. Vad händer med Älvängen frågar sig Kjell-Åke och Jarl har försökt
    förklara och försvara utvecklingen. Man kan verkligen ställa sig den frågan om hur det blivit
    som det blivit i Älvängen. Jag har inte träffat någon gammal eller nyinflyttad Älvängenbo som
    förstår eller tycker utvecklingen med ett döende centrum och ICA butikens flytt till norra
    Älvängen varit bra för samhället.

    Jag har inte varit med på de möten som nämnts i tidigare insändare men vill lämna några
    synpunkter som ledamot och ordförande i Alebyggen 2010 – 2014.
    Runt 2005 gjorde Alebyggen ett strategiskt köp av cementgjuteriet i Älvängen. Bolagets tro
    och förhoppning då var att Älvängen skulle växa söderut och då var det ett viktigt markköp.
    Under flera år höll sedan bolaget på marken trots ett flertal förfrågningar från intressenter, för
    att ge kommunen möjlighet att växa söderut.Tyvärr valde kommunen norrut och Svenstorp
    området. Samtidigt behövde Swebus en uppställningsplats för sina bussar eftersom
    resecentrumet skulle byggas och tog deras tidigare plats i anspråk. Alebyggen upplät då
    marken till Swebuss och senare Nobina för att senare sälja området.

    Tanken från början med handelsområdet Svenstorp/ Älvhem var att det skulle vara
    sällanköpshandel/volymhandel inte livsmedel. När detta ändrades så skrevs utarmningen av
    Älvängens centrum under och här har politiker ett stort ansvar. På 15-20 års sikt när
    Älvängen fortsatt att växa norrut kan det kanske bli rätt men idag är det inte så.
    Faktum är ju att vi byggt en pendeltågsstation centralt i Älvängen som bara några år senare
    känns helt felplacerad.

    Änggatan
    Jarl Karlsson skriver i senaste Alekuriren att det inte fanns något engagemang för
    byggnation på Änggatan efter valet 2010. Här är Jarl helt fel ute, det vet jag som dåvarande
    ordförande i Alebyggen. Jarl kan ändå inte låta bli att göra en eftersläng och tyvärr är det
    “Fakenews”. Sanningen är att Änggatan hade 5 olika planarkitekter under de åren vilket inte
    underlättade och snabbade på ärendet. sedan kom också alla överklaganden bl.a. från
    Länsstyrelsen som krävde nya utredningar om buller och vibrationer. sammantaget tog detta
    lång tid vilket varit olyckligt både för alla blivande hyresgäster, för Alebyggen och Älvängens
    samhälle. Nu kommer projektet att gå ut på ny upphandling i september och en realistisk
    byggstart är i början av 2019 av 78 lägenheter varav 26 trygghetslägenheter.

    Älvängens utveckling
    För Älvängens utveckling hade det varit bra och viktigt om det förslag som lanserades av
    Mikael Berglund och Alliansen om att flytta delar av kommunens administration till den av
    kommunen inköpta ICA fastigheten. En fastighet med miljövänlig fjärrvärme till skillnad från
    Börjessons fastighet i Nödinge som majoriteten beslutade om. Tyvärr så blundade
    majoriteten för Älvängens situation. Vad man kan hoppas på är att det snabbt kommer igång
    någon mer byggnation förutom Alebyggens projekt på Änggatan.

    Sune Rydén
    Kristdemokraterna