• ”Fridhemgate”

“Fridhemgate” ärendet visar vem som bestämmer i kommunen

För några veckor sedan skrev jag en insändare och frågade vem bestämmer i Ale kommun? Om det då fanns något tvivel så visar hanteringen av Fridhem att den politiska ledningen har abdikerat och det är tjänstemännen som helt tagit över styrning och ledning av Ale.

Under mina 25 år i politiken i Ale har jag inte varit med om en så märklig hantering av ett ärende.
    På nämndmötet informeras om att det finns ett förslag till besparing genom att stänga Fridhem men inget ärende eller handlingar finns och inget beslut fattas. Istället går tjänstemännen på eget bevåg ut och informerar personal och anhöriga om kommande stängning och snabbt ska det gå.
    Man skyller på att man inte fick något mothugg av politikerna vid informationen på nämnden. Politikerna i nämnden menar att det fanns inget ärende att diskutera.
    Man kan tycka att det sitter så många rutinerade politiker i nämnden och en ordförande som varit med länge så att ett förslag att panikartat stänga ett äldreboende i Surte skulle fått alla varningsklockor att ringa. Man kunde varit tydlig med att förslaget är felaktigt och att det inte är en framkomlig eller önskad väg att gå. Tydligen gjordes inte detta och där har ordföranden ett stort ansvar. Men detta ger inte tjänstemännen någon rätt att gå förbi ett nödvändigt beslut i nämnden.

Omsorgs och arbetsmarknadsnämnden har under tre år gjort minusresultat och visar nu på minus 9,9 miljoner för 2018. Samtidigt har revisorerna gjort en kraftig markering mot det stora underskottet på -31 miljoner För 2017. Så visst måste nämnden agera men inte genom att stänga Fridhem. Faktum är att nämnden inte under fyra år lyckats hejda kostnaderna.

Nu säger nämndens ordförande Monica Samuelsson (S) att man måste vara modig även om det är valår!! Men detta handlar inte om modighet utan om dumdristighet och ett dåligt, panikartat förslag. Rolf Gustafsson (S) fyller i att det säkert finns politiska motståndare som kommer att ta chansen att göra populistiska utspel om detta! Men om det är populism att gå emot en stängning av Fridhem så blir jag gärna kallad för populist Rolf.

Man får väl tro att detta förslaget var ett grovt övertramp av en ekonomiskt pressad förvaltningsledning men faktum kvarstår, och man kan fundera på hur mycket visste ordförande för nämnden och kommunledningen innan förslaget presenterades?

Kristdemokraterna driver frågan om att fler äldreboenden behöver byggas i Sverige. 2016 nekades 5000 äldre en boendeplats i tid trots att dom fått ett beslut om plats. Bristen väntas öka till 20.000 platser fram till år 2030 med nuvarande byggtakt. Ale är här väl rustade inför framtiden även om det i dagsläget finns tomma platser. Vi anser att omsorgs och arbetsmarknadsnämnden inte har fått några satsningar de senaste åren eftersom de satsningar kommunen kunnat göra har gått till skolverksamheten inom ramen för skolöverenskommelsen, Detta har varit viktigt och också börjat ge resultat men vi anser att inför nästa års budget måste en ordentlig genomlysning ske av alla nämndernas budgetar. Det finns verksamheter som är lagstadgade och det finns annat som är bra men inte nödvändigt. Under de senaste åren har dessa verksamheter fått växa på bekostnad av nödvändig verksamhet.

Sune Rydén
    Kristdemokraterna