• Kristdemokrater från Ale reste till Falköping

Runt 140 kristdemokrater från Västra Götaland träffades i Falköping för en inspirationsdag och partidistriktsårsmöte. Vi fick lyssna till riksdagsman Aron Modig som berättade om kristdemokraternas budgetförslag med sänkt skatt för pensionärer och för barnfamiljer.

Sedan fick vi lyssna på vår man i EU parlamentet Lars Adaktusson. Lars som enligt en färsk sifo-undersökning är den mest kända EU politikern och den som folk tror bäst företräder Sverige i EU.

Han började med att kommentera valet i USA och den oro som finns över hur det ska påverka oss i Europa och i Sverige. Sedan berättade Lars om sitt arbete med mänskliga rättigheter runt om i världen och särskilt i mellanöstern och i Syrien. Lars berättade engagerat om de kristna minoriteter som drabbats hårt av kriget i Syrien. Situationen för de kristna i området är akut och det finns mycket statistik och forskning om religionsförföljelse som visar att den kristna gruppen är den enskilt största bland dem som utsätts för förföljelse. Men det innebär inte att man förringar förföljelsen av andra minoriteter. Även där är övergreppen lika allvarliga som mot de kristna.

Men han pekade också på andra utmaningar att jobba med nu när populistiska budskap vinner allt mer gehör i samhället. I en situation där världen känns allt mer komplicerad dras människor till de enkla lösningarna. Lars sa att ett politiskt system som bygger på tydliga värderingar om människovärde och mänskliga rättigheter är det som bygger våra samhällen och Europa starkt.

Kristdemokraterna i Ale