• Stoppa näthatet nu

”Du är så ful. Hur orkar du leva med dig själv?” Dessa kommentarer har blivit en vardag på nätet idag.  Många barn utsätts dagligen för mobbning i skolan men det slutar inte där. Efter skolan har nätet blivit en plats där hoten och trakasserierna fortsätter. Enligt organisationen Friends nätrapport för 2016 har var tredje tjej och var fjärde kille utsatts för sexuella trakasserier på nätet det senaste året. En tredjedel av de unga har utsatts för nätkränkningar.  Ungdomarna i Ale är på intet sätt undantagna från dessa trakasserier.

Nättrakasserierna vittnar om hur respekt och omsorg om sina medmänniskor utmanas på ett hänsynslöst sätt. Trösklarna för vad som är tillåtet är betydligt lägre. Lagstiftning, kompetens och resurser inom polis och skola har inte följt med i utvecklingen. Det måste ändras. Vi kristdemokrater anser att kränkningar, mobbning eller hot är lika allvarligt oavsett var det sker.

Idag krävs i de flesta fall att den drabbade tar ansvar för hela rättsprocessen själv eftersom ärekränkningsbrott faller under enskilt åtal. Vi anser att denna typ av brott måste falla under allmänt åtal så att åklagare kan driva fallen. Därutöver behöver polisen skapa en särskild enhet som jobbar riktat mot nättrakasserier och resurser för detta avsättas.

Regeringen jobbar för långsamt. Tusentals ungdomar utsätts för kränkningar och hot på nätet som hade varit helt oacceptabla i andra sammanhang. För deras skull och för vårt samhälles skull måste vi omedelbart bekämpa detta.

Sune Rydén
    Kristdemokraterna