• Vad händer med våra fritidsgårdar?

På kommunstyrelsens sammanträde den 1 november så nämndes att ungdomar vill ha ett ställe att ”hänga på”. Jag ställde då frågan vad händer på våra fritidsgårdar? Orsaken till frågan är att många ungdomar och föräldrar undrar över öppettider och inriktning på gårdarnas arbete.

Att ungdomar vill ha ett ställe att ”hänga” på, ett ställe dit man bara kan komma och sitta och prata med kompisarna är väl känt av alla och ingen nyhet. Tidigare har fritidsgården varit en självklar plats dit ungdomarna har kunnat gå för att träffa kompisar och ”hänga”.

Frågan är vad som händer på våra fritidsgårdar idag?

Information från olika håll säger att öppettiderna är olika på gårdarna och att i Nödinge på Da Vinci skolan är det öppet på dagtid. På eftermiddagen och kvällstid går det att BOKA IN möten och aktiviteter.

Att ungdomar som har egna idéer om vad man vill göra på en kväll som exempel filmkväll eller en bakningskväll får hjälp med att fixa detta kan väl vara ett sätt att arbeta med våra ungdomar. Men de ungdomar som har egna idéer och förslag kanske inte är de ungdomar som har störst behov av en mötesplats.

Fritidsgårdarnas och fritidsledarnas självklara uppdrag borde vara att finnas till och vara en förebild för de ungdomar som har störst behov av en mötesplats och dessa ungdomar kanske inte har så mycket förslag på aktiviteter utan bara vill ha ett ställa att ”hänga på”.

Vi har senaste veckorna hört och läst om oroligheterna i Nödinge, 300 000 kr. ska satsas och samordning och samverkan är lösningen. Men borde inte fritidsledarna och fritidsgårdarna vara en självklar del för att komma till rätta med problemen? Men då krävs att gårdarna är öppna för alla och att man är välkommen att komma att ”hänga”

Svaret på frågan vad som händer uteblev på kommunstyrelsen men våra ungdomar och föräldrar behöver få information om vad som händer med våra fritidsgårdar.

Sune Rydén
    Kristdemokraterna