• Om oss

Kristdemokraterna i Älvsbyns kommun:

Örat mot marken

Kristdemokraternas styrka är att vi alltid har ett stort hjärta för våra medborgare. Vi är stolta över att vi är en folkrörelse på gräsrotsnivå med örat mot marken och verkligen lyssnar på de faktiska behoven som finns.

Som det alltid varit så är familjen och de svaga i samhället hjärtefrågor för oss kristdemokrater. För oss är det också viktigt att få till en effektivare användning av skattemedel. Vi vill jobba mer med att finna och ta lärdom av de som är bättre än oss.

Läs mer om Kristdemokraternas avdelning i Älvsbyns kommun i huvudmenyerna Nyheter, Vår politik och Om oss.

Kristdemokraterna i Sverige:

– Ca 25 000 medlemmar
    – 26 distrikt. Ett distrikt omfattar oftast ett län.
    – 22 riksdagsledamöter. Riksdagen består totalt av 349 ledamöter.
    – I partiet finns också ett kvinnoförbund, ett ungdomsförbund, ett studentförbund och ett seniorförbund.

Ytterligare statistik och information:

– Kristdemokraterna i Sverige bildades 1964.

– Alf Svensson var partiledare mellan åren 1973-2004.
    – Göran Hägglund valdes till partiledare 3 april 2004.
    – Ebba Busch Thor valdes till partiledare den 25 april 2015.

– I riksdagsvalet 2018 fick Kristdemokraterna 6,3 % av rösterna.

Kristdemokraterna kom in i Riksdagen för första gången 1985. Då var partiledaren Alf Svensson ensam riksdagsledamot för Kristdemokraterna. 1991 – 1994 satt Kristdemokraterna i regeringen tillsammans med Moderaterna, Folkpartiet och Centern. Mandatperioderna 2006-2010 och 2010-2014 hade Kristdemokraterna regeringsmakten tillsammans med Moderaterna, Folkpartiet och Centern under namnet Alliansen. Under mandatperioden 2010-2014 var Göran Hägglund socialminister med ansvar för bland annat familjepolitik. Maria Larsson äldre- och folkhälsominister och Stefan Attefall Civil- och bostadsminister.

Kristdemokraterna är representerat i EU-parlamentet av Sara Skyttedal och David Lega.