Ursäkta röran, vi bygger om!

Om ni undrar vad som sker så är det omdaning i görningen, och den kommer pågå hela veckan. Därför kan saker se konstigt ut på hemsida, men måndagen den 17 oktober skall vi ha nyinvigning. Välkommen åter!

Glad Barnens dag !

Glad Barnens dag med Kristdemokraterna Borlänge ! – Familjens röst
Höjt grundnivån i föräldrapenningen till 225 kr per dag
Förslag om familjecentral i Borlänge
Förslag om en föräldrastödsstrategi
Förslag om stöd åt föräldrar med barn som har neuropsykiatrisk funktionshinder
Ökad valfrihet i barnomsorgen och max 12 barn i småbarnsgrupperna
Krafttag mot psykisk ohälsa hos barn och unga

IMG_0572.JPG

Delade turer är ett ofog

I veckan som gick motionerade vi Kristdemokrater om ett stopp för ofrivilliga delade turer inom Borlänge kommun. En delad tur är alltså när personal får ett pass, med säg fyra timmar på förmiddagen, tre timmar ledigt mitt på och sedan fyra till efter ledigheten. Varför vi är mot detta? Låt oss ge er tre enkla skäl.

• Det är dåligt för kvaliteten på omsorgen för de som bor hos oss att personalen blir sliten.
  • Det är inte god arbetsvillkor för vår personal.
  • Det sliter på familjelivet, livspusslet blir ännu svårare.

Efter att ha sett att delade turer knappast förekommer i det privata, och att det finns både socialdemokratiskt styrda, och allianskommuner som jobbar med, eller har lyckats med detta så insåg vi att någon borde resa frågan även i Borlänge. SÅ då gjorde vi det. 🙂

klick på länken nedan så kan du läsa vår motion.

Motionen mot delade turer

Stödet till anhöriga gav vitsippepris

Anhörigstödet och avlösningsteamet vid Borlänge kommun har tilldelats årets Vitsippepris.
Varje år delar Kristdemokraterna i Borlänge ut Vitsippspriset till en person eller en organisation som har gjort en betydelsefull och viktig insats för samhället.
I år gick priset till anhörigstödet och avlösningsteamet vid Borlänge kommun.
– Det är ett ovärderligt stöd för anhörigvårdarna. Priset är även ett erkännande till alla engagerade anhörigvårdare som gör ett arbete som inte allt för ofta lyfts fram, säger Lena Paajanen, vice ordförande Kristdemokraterna i Borlänge.
Var fjärde person som är 55 år och äldre hjälper och stödjer någon äldre, sjuk eller funktionshindrad. Att förebygga utbrändhet hos anhöriga, menar Lena Paajanen är en vinst för inte bara för kommunen utan framför allt för den enskilde människan.
– Ofta är de närståendes insatser helt avgörande för att många ska kunna bo kvar hemma. Många närstående är i sin tur beroende av samhällets stöd, säger Lena Paajanen. De fyra pristagarna säger att de är jätteglada över priset.
– Vi stöttar de anhöriga och ser till at de får egen tid, det är fint att det uppskattas och det kan vara guld värt att ha den möjligheten att få hjälp, säger Ann-Christine Hedberg. Priset delades ut på Kristdemokraterna i Borlänges julfest.