• Kommundagarna i Karlstad

”Goda värderingar i centrum”
    ”Slopa pensionärsskatten”
    ”Trygg vård nära dig”
    ”30 000 poliser till 2025”
    ”Samlad barn och ungdomshälsovård”

Dessa var några av Kristdemokraternas diskussionsämnen och nya förslag på de kommun- och landstingspolitiska dagarna i Karlstad.

Den 7-8 april var de kommun- och landstingspolitiska dagarna i Karlstad där representanter för Botkyrka partiavdelning deltog. Temat för dagarna var trygghet och tillit och för övrigt medverkade deltagarna i seminarier gällande familjepolitik, äldrepolitik, sjukvårdspolitik, integration/migration, skolpolitik och jobbpolitik.

Dagarna präglades givetvis mycket av den fruktansvärda attacken i Stockholm och våra tankar fanns hela tiden hos offren och deras anhöriga.

1:e vice partiordförande Jakob Forssmed avslutade dagarna med några väl valda ord om det tragiska dåd som var ett angrepp på hela vårt fria samhälle och vårt sätt att leva.

”Igår utfördes en attack på vårt samhälle. Fyra döda. Mördade. Våra tankar är med deras anhöriga. Men alla är vi drabbade. En attack på våra värden. Vårt sätt att leva. Och det är fasansfullt.

Berlin, Bagdad, Bryssel, Haifa, London, St Petersburg, Oslo, Boston, Garissa, Lahore. Dåd som drabbat oskyldiga av olika ursprung, etnicitet och religion. Nu fogar vi Stockholm till den listan. Vårt Stockholm. Det som vi fruktat kom över oss.

Men när ondskans makt manifesteras, då har vi också sett vårt samhälles svar.

Då har vi sett poliser, räddningstjänst, sjukvård göra heroiska, men också välövade och förberedda insatser.

När mörkret sänkt sig. Då har människor öppnat sina hem.  Kontor blivit värmestugor. Kyrkor öppnat portarna för tröst. Frivilliga skjutsat frusna barn hem till sina föräldrar.

Det har inte varit mig och mitt. Det har varit vi och vårt. Alla dessa som stod upp mot det blinda hatet med hjälpsamhet och kärlek.

Som en tidning skrev idag: många gick och la sig med större hopp om mänskligheten än när de vaknade igår. Det var vårt samhälles svar!

Vi ska aldrig någonsin låta terroristerna vinna. Vi ska möta deras vilja att kuva oss i rädsla, med mod och beslutsamhet.

Det är en ojämn kamp mot dem som inte har någon respekt ens för sina egna liv. Men vi ska bekämpa dem med alla tillgängliga medel.

Vi ska bekämpa deras förvridna världsbild och den förödelse som följer i dess spår.

Terroristerna vill hat. Och de vill att vi ska hata. Vi ska inte låta dem vinna. Vi ska övervinna det onda med det goda”.