• Kristdemokraterna fortsätter att kämpa för familjecentraler

I Stockholms län finns mer än 20 familjecentraler där samordning mellan kommun och landsting fungerar väl. Det är alltså ingen omöjlighet för Botkyrka kommun att också starta familjecentraler. Detta förutsätter förstås lokala initiativ, att viljan finns att satsa från kommunens sida och att t.ex. vårdgivare uppvaktas.

När vår motion om att införa familjecentraler i både norra och södra Botkyrka behandlades i Socialnämnden, bedömde socialförvaltningen att idén med familjecentraler är bra. Kommunen vill dock inte ens utreda möjligheterna till att etablera familjecentraler i kommunen, utan vill avslå vår motion helt. Det tycker vi kristdemokrater är mycket tråkigt. Botkyrkas familjer behöver familjecentraler!

Familjecentralerna gör så mycket. Utformningen av varje familjecentral kan se olika ut, beroende på områdets specifika behov. Förutom de hälsofrämjande och allmänt familjestödjande områdena arbetar man på många håll med projekt gällande integration och språkutveckling. Det är en viktig samlingsplats för familjer.

Familjecentralerna har möjlighet att i ett tidigt skede och på ett effektivt sätt fånga upp kontakten med utsatta familjer, men också vara en stödjande resurs till familjer i allmänhet. En stor vinst med samverkan mellan flera yrkeskategorier kring barn och barnfamiljer är att den ökar förmågan att upptäcka och tillgodose behov av stöd.

För Kristdemokraterna är familjen den viktigaste gemenskapen i samhället. Att satsa på förebyggande insatser för att främja hälsa och välmående i den unga generationen är något av det viktigaste samhället kan bistå med.