• Marockanska ambassaden på besök

Partiavdelningen gästades nyligen av den marockanska ambassaden och Marockos ambassadör i Sverige, Mrs. Amina Bouayach. Ett verksamhetsbesök på Syvab gjordes tillsammans med ambassadören och gruppledare Stefan Dayne, som sitter i Syvabs styrelse samt politisk sekreterare Caroline Blom.

Marocko satsar mycket på förnybar energi och vattenrening och har redan kommit långt bl.a. när det gäller solenergi.  Man vill också gärna satsa mer på att utveckla tekniken gällande biogas. VD för Syvab, Carl-Olof Zetterman och investeringschef Richard Cederborg välkomnade gruppen på Himmelfjärdsverket och presenterade hur man arbetar med olika tekniker för rening av avloppsvatten och hur biogasproduktionen fungerar.

Syvab är Sveriges femte största reningsverk och har varit i drift sedan 1974. 120 000 000 liter vatten behandlas per dag och 350 000 personer är anslutna till verket. Syvab är ett regionalt aktiebolag som ägs av kommunerna Botkyrka, Nykvarn, Salem och av Stockholm Vatten VA AB och Telge i Södertälje AB. Man tar emot vatten från Essingeöarna i norr till Järna i söder.

Syvabs övergripande mål är att skydda miljön mot utsläpp som kan påverka vattnet. De krav som idag finns på rening av avloppsvattnet regleras med tillstånd från miljödomstolen. Syvab klarar av dessa krav med marginal.

Tillgång till rent vatten – nu och i framtiden – är en grundförutsättning för människors liv och hälsa. Därför behöver vi hålla fast vid ett ordentligt skydd av vårt dricksvatten, inte minst när det gäller hotet från kemikalieutsläppen. Det behövs ett aktivt skydd av våra vattentäkter och vårt dricksvatten.

Som vi vet, så håller sig inte miljöproblem inom geografiska eller politiska gränser. Vi måste därför samarbeta både med våra närliggande länder, men också med övriga världen för att ta oss an de problem som påverkar oss alla – som föroreningar, översvämningar, torka och hot mot den biologiska mångfalden.

Några av Kristdemokraternas förslag för att skydda tillgången till rent vatten:

• Förbättra kontrollen av enskilda avlopp.
    • Utred producentansvar för läkemedel.
    • Låt kommunerna behålla viten från brott mot miljöbalken.
    • Ekonomiska styrmedel och/eller andra begränsningar bör införas för att minska användningen av konventionella plastpåsar i dagligvaru- och fackhandeln och därmed minska spridningen av plaster i miljön.
    • Arbeta för ett EU-gemensamt pantsystem för PET-flaskor.
    • Inför regelverk som gör det möjligt att fortsätta med enskilda avlopp på landsbygden men att dessa ska kunna föreläggas att uppgraderas så att de uppfyller kraven på enskilda avlopp, även då de ligger i samlad bebyggelse.