• Almedalen – torsdag

I dag var det Kristdemokraternas tur att få sin dag på Almedalen. En sån här dag är medierna mycket intresserade och Ebba och många andra var nästan hela dagen på olika pressmöten.

Nästan alla traditionella tidningar har numera flera kommunikationskanaler. Även mitt husorgan SLA hade en TV-intervju i dag med mig och Isabelle Waldenvik om läget för KD. Det är gott gry i partiet, försäkrade jag. På bilden ovan är Sara Skyttedal in en av många sändningar under dagen.

Jag har haft kulturpolitik i fokus de här dagarna. Del av dagen sysslade jag och Isabelle med att redigera en inspelning hon gjorde med Ebba i går och många såg den innan talet ikväll. Jag har varit med i och om många samtal och seminarier under veckan. Men kanske det mest originella var en spegelvandring runt S:ta Maria kyrka, domkyrkan i Visby. Med hjälp av speglar kunde vi koncentrera på detaljer i fasaden. Seminariet handlade om det kristna kulturarvet med utgångspunkt i kyrkan som byggdes för att hedra Maria. Tre historiska karaktärer dök upp under vandringen och gav sina skildringar av kyrkan från olika århundraden. Denna typ av kulturarvsvandringar görs ihop med Gotlands museum.

Staffan Rydén som är kulturchef i regionen och jag åt middag från en fantastisk utsiktsplats ovanför takåsarna i Visby. Vi gick igenom veckans event och la upp en strategi för kommande planering.

Försnack heter en programpunkt på Västsvenska Arenan. Varje kväll strax innan partitalet så intervjuas någon eller några från dagens parti. På plats ikväll var kristdemokraternas partisekreterare Acko Ankarberg Johansson och Mattias Halalnder, vide förbundsordförande KDU.

Ebba Busch Thor mötte publiken med stort engagemang och målade i sitt tal upp en vision om Sverige som vårt hem. Hon målade upp en bild av det välfärdssvek som många upplever. Hon talade om en polis som inte alltid kommer när man ringer, om vårdboenden som saknas och om kör i sjukvården. Ett klassiskt KD-tal där hon även använde en av de illustrationer som Alf Svensson tidigare berättat. Det råder nu ingen tvekan om att partiet värnar landets äldre.

Senare på kvällen samlades ett stort gäng Kristdemokrater för att mingla. När Ebba kom till samlingen så blev det en lång välkomstapplåd och hon fick många kramar under kvällen. Hon har ett oerhört starkt stöd bland sina partikamrater.