• Billingen – ett berg av upplevelser

Vi vill utveckla Billingen. Det ska bli Sydsveriges mest besökta friluftsområde. Vintersäsongen har en stark ställning i Skövde. Mängder av utmärkta spår, men sedan vi blev ett Vasaloppscenter har vi höjt ambitionerna. Fler spår, varierade nivåer och framför allt ska vi bygga längre konstsnöspår så att man kan åka under en längre säsong. Isytorna kan utvecklas och samtal pågår med bandyklubben. Att förlänga skidbacken, skapa fler pister och nya liftar ingår också i planera. Men Billingen ska leva året runt. En stor satsning på olika former av cykling pågår. Gärna så att hela familjen kan cyklas tillsammans, men även olika former för de mer vassa cyklisterna. Men området ska också bjuda in till naturupplevelser. Kommunen är beredd att satsa och tillsammans med näringslivet, olika entreprenörer och mängder av föreningar räknar vi med att Billingen kan bli något stor framöver. Att ge sig ut på Blängs mosse är en naturupplevelse som påminner om de man kan uppleva i de nordliga delarna av Sverige, men vårt berg ligger långt söderut. Det finns så många kvalitéer som går att utveckla och vi tror att sköveborna gillar våra tankar och att det dessutom ska locka fler besökare. Det är också därför som det är så angeläget att vi har olika former av boende i området, camping, billigare stugor men också hotell. En stor kongresshall står också på önskelistan och vi tror att näringslivet själva kommer att lösa detta.