• En förföljd som får en fristad

Västra Götalandsregionen har utropat sig som en fristadsregion. Det innebär att vi vill uppmuntra kommuner att vara med och bilda fristäder. Från början då ett initiativ togs av Salman Rushdie att bilda ett nätverk av städer, runt om i världen, var det många som sa att det var en omöjlighet. Men nu har ICORN (International Cities of Refugee Network) funnits i över 10 år och i nätverket finns 65 städer. Idén om att erbjuda en förföljd författare eller konstnär en fristad har ökat. Tyvärr är det kopplat till en ökad förföljelse. Under den senaste tiden har utöver författare och journalister även bloggare blivit en utsatt grupp. I takt med att fler kanaler finns för åsiktsspridning så blir också alltfler personer utsatta. Många av oss ser inte karikatyrer eller skämtteckningar som något hot, men vi minns attackerna i Paris. Det finns krafter i dag som inte skyr några medel för att stoppa det fria ordet. Det finns ledare runt om i världen som vill begränsa mediernas frihet och även konstnärernas. Vi vill, som region, samla kommuner, och tillsammans skicka en signal till omvärlden att vi bryr oss. Vi värnar demokratin som i sig ger friheter och att värna yttrandefriheten ser vi som en viktig insats för att stärka mänskliga rättigheter.

På bilden finns Marianne Hovdan som arbetar med de internationella frågorna, Johanna Lindström som är vår regionala samordnare, Kerstin Brunnberg som arbetar på regeringens uppdrag med frågorna. Bilden togs förra veckan då vi hade en konferens i Uddevalla där jag stod som värd.