• Filmpolitiskt toppmöte

När riksdagen fastställde de nya målen för svensk filmpolitik blev det startskottet på något nytt. Det tidigare filmavtalet gick i graven och ett nytt sätt att tänka skulle fram. Finansieringen av det nya sker över statskassan och där blev det politiskt strul. Regeringen drev igenom att momsen på biobiljetter skulle öka från 6 till 25 procent. Detta ansåg alliansen var fel väg att gå. Branschen varnade också för att publiken, särskilt på landsbygden, skulle utebli då priserna höjdes.

Svenska Filminstitutet fick flera uppdrag. Ett av dem var att anordna branschråd inom ett antal områden där olika företrädare för filmens många aktörer skulle träffas och ge inspel till SFs styrelse. Ett annat uppdrag var att ordna samtal mellan politikerna. För över ett år sedan var jag med på ett samtal i Stockholm och det bestämdes då att ett sätt att mötas var genom ett Filmpolitikens toppmöte. Jag erbjöd då att mötet skulle genomföras i Göteborg och efter ett antal turer blev det så.

I princip kom ”alla” som behövs för att vi ska kunna samtala om filmen på kommunal, regional och nationell nivå. Det var ingen från Europa-nivån med på mötet men vi poängterade vikten av internationell samverkan.

På bilden syns några av de politiker som deltog i samtalen. Det kändes som att vi hade en god representation från politiken. En av de frågor som vi samtalade om var vikten att kommunala och regionala beslutsfattare förstår de speciella villkor som råder för filmproduktion. Men samtalen handlade också om filmens påverkan, om distributionen av film och mycket om de ekonomiska villkoren för produktionen. En av de tankar som nyligen utretts är att Sverige, liksom de flesta länder i Europa ska erbjuda s k produktionsincitament. Eftersom det inte finns i Sverige så går vi miste om ett antal internationella produktioner som då läggs till andra länder där intäkter ökar genom att länderna ger särskilda rabatter.

Särskilt glädjande var det att Alice Bah Kuhnke, Kultur- och demokratiministern, deltog i samtalen. Först inledde hon med att förklara intentionen med den nya filmpolitiken och sedan deltog hon i samtalen.

Nu har vi alltså genomfört det första toppmötet och fler följer. Det är genom att mötas, förstå varandra och samverka som vi kan skapa en stark svensk filmpolitik.

Samtalen om filmpolitiken blev också en inledning av Göteborg Film Festival 2018. Det är den 41:a festivalen och under de elva dagarna kommer det att visas 399 filmer och mängder av olika möten kommer att genomföras. Västra Götalandsregion framstår alltmer som en ledande filmregion och Göteborg har intagit en stark position. Nästa vecka kommer världens största filmpris att delas ut Dragon Award Best Nordic Film. Förra årets vinnare Sameblod har fått mycket stor internationell uppmärksamhet. Under festivalen är det ett stort antal priser som delas ut och vid invigningen deltog också Alicia Vikander som hedrades med festivalens första pris.