• Glädje av fåglar

Det har gått åt många kilo fågelfrö i vinter. Vi gillar att ha småfåglarna alldeles utanför vårt köksfönster och vi har under många frukostpass glatt oss över fåglarna som finns där. Vid vissa tillfällen väldigt många. Förra veckan sa vi att det är dags att ta ner fågelmataren då våren nalkades. Men igår så låg det ett snötäcke och jag fyllde upp med frön igen. De åts upp under dagen och nu är det dags för en ny omgång. Vi trodde att fåglarna skulle hitta mat och det gör de så snart det blir lite varmare, men det verkar som att de uppskattar det som erbjuds.

Att sitta och betrakta fåglar kan nog tyckas vara en lyxtillvaro, men jag tror att vi behöver tillfällen av vila och rekreation, ibland också njutning. Jag tycker att det är tillfredsställande att iaktta fåglarna. Nu har också deras sång ökat rejält. Våren är i antågande och det är så oerhört vackert att lyssna till dem. Jag har också införskaffat ett antal böcker för att kunna identifiera vilka fåglar som finns i vår närhet. Detta är inte min starka sida, men några kan jag pricka in.

De flesta som kommer till vårt radhusområde är småfåglar, men vi har även haft besök av några större fåglar. Då inser man den enorma kamp som råder mellan de små och de större.

För mig är det en stor tillfredsställelse att äta frukost och se och lyssna till småfåglarna i trädgården. Ibland är det de små upplevelserna som bidrar till det goda livet. För mig som kristen är det skapade så fascinerande och iakttagelserna om naturen blir också en andlig påminnelse. Jesus själv använde också bilden av fåglar och påminde om att vi inte ska bekymra oss över vardagens utmaningar och uppmanade oss att se på fåglarna.