• Kosläpp – ett svenskt folknöje

Idag har jag varit med min familj på kosläpp. För barnbarnen var det en stor upplevelse. För barn som växer upp i staden så är bondgården en väldigt ovanlig miljö. Därför gillar jag att bönderna öppnar sina gårdar och ger oss stadsbor en möjlighet att komma till en gård. Arla hade arrangemang på ett antal gårdar idag och vi besökte Bergs Prästgård, vackert beläget på sluttningen av Billingen. Där går Sveriges vackraste värld, om man får tror på tidningsrubriker. Gården var öppen och många traskade runt och hälsade på korna i sina bås. Många av barnen gillade också att de fick klättra upp och sitta i traktorerna. Arla bjöd på mjölk och kanelbullar och sålde därmed in mjölken på ett positivt sätt.

Jag var något förvånad över alla som sökt sig till gården, och det var många hundra. När det var dags för kosläppet så var det tätt med folk som alla vill se kor med ”benen fulla av spring”. Barnen skrek av glädje men vi kan förmoda att korna var allra gladast.

Hela arrangemanget var väldigt välordnat och en rad medhjälpare fanns på plats för att visa vägen till parkeringar och svara på frågor. Sveriges bönder bidrar på ett positivt sätt till vår välfärd och inte minst till ett viktigt miljöarbete. Gården vi besökte var också en ekologisk gård och därmed stärker det också de ambitioner som många av oss har att stå för gröna alternativ.