• Kultur lockar besökare

Vi ser ett ökad intresse av att ta del av kultur. Många turister väljer att besöka olika former av kulturinstitutioner då de besöker en destination. Förra veckan hade jag förmånen att få åka med en delegation och ta del av några nya besöksmål med fokus på kulturturism. Vi som åkte bestod av representanter från ett affärskonsortium i Göteborg, företrädare för regionen, Göteborgs stad och företrädare för film- och fotobranschen.

I Amsterdam finns en ikonistisk byggnad på en sidan av floden IJ. Byggnaden som är ett besöksmål för film, The Eye, lockar 700 000 besökare per år. Det är en kombination av ett museum, utställningsytor, biografer, samtalsplats och arkiv. Den finns på ett tidigare industriområde som var stängt för allmänheten och där endast arbetarna reste. Idag utvecklas området och mängder av bostäder, hotell, samlingssalar och andra besöksmål har uppförts. The Eye ligger vackert och utgör ett landmärke. Färjorna dit går i skytteltrafik och är gratis. Vi reste dit för att ta del av verksamheten och det finns en utredning som visar på att ett ”Filmens Hus” kan vara ett av Göteborgs nästa kulturattraktioner. Vi spanade och får återkomma.

Det andra intressanta huset under vår resa var Designmuseum i London. En byggnad som ligger mitt i London och som genomgått en omfattande renovering. I London finns 11 nationella museer, men Designmuseum är en stiftelse som i princip finansieras med privata medel. Endast 2% av budgeten är offentliga medel. Utställningarna som är i flera våningsplan visar på design i alla möjliga sammanhang. Museet är en pedagogisk institution som vill lära besökarna att förstå design och att vardagen är omgiven av designtänkande. Museet som är ett av de nyaste i London lockar stora skaror av besökare och har fått stor internationell uppmärksamhet.

Resan gav inblick i visionära tänkanden och stora satsningar. Ska man agera på en internationell marknad och vara attraktiv så gäller det att satsa. Innan vi reste tänkte jag att det är viktigt att vi ska satsa stort. Hemkommen inser jag att vi måste satsa större.