• Kulturting i Västra Götaland

KulturtingVG2017 blev lyckat. Närmare 300 personer mötte upp för inspiration, kunskap och dialog. Kulturnämnden stod som inbjudare tillsammans med Kultur i Väst och Västarvet. Under dagen var det många som medverkade och gav olika inspel kring kultur och kulturutveckling. Några föreläsningar var i storsamling men flera valbara seminarier genomfördes också.

Att mötas under en dag för att lära känna varandra, utbyta idéer och stärkas i sitt uppdrag var tanken med att vi anordnade dagen.

Vi hade också en mycket intressant reflektion, via Skype, från Linda Zackrison, som är kulturråd i USA. Hon beskrev läget efter det att Trump varit vid makten några månader och fortsatt det han sa under valrörelsen, nämligen att de statliga anslagen till kultur ska skäras ned. Eller helt enkelt upphöra. Detta har å andra sidan satt igång många processer bland kulturarbetare och vi får se vad kongressen sedan säger om statliga anslag.

Vi kommer nu att utvärdera dagen och se vilket intresse som finns att anordna något liknande framöver. Nästa år kommer kultursverige att mötas i Eskilstuna 7-10 feb på Folk och Kultur som många hoppas ska bli ett stort event som skapar genomslag för svensk kulturpolitik. Kanske ska vi samordna våra insatser dit eller också genomföra ett antal regionala kulturting/konvent som komplement. Vi funderar nu hur många kulturkonferenser som ska anordnas. Många av oss uppskattar också SKLs årliga konferens, men tre liknande konferenser per år är kanske att ta i.

Kulturtinget gav mersmak och västsvenska kulturpolitiker och tjänstepersoner, kulturaktörer och intresserade har behov av att mötas. Min paroll under dagen, var som jag brukar säga, vi måste arbeta tillsammans.