• Ny livsmedelsstrategi är på plats

De politiska partierna har förhandlat fram ett dokument som beskriver en svenska livsmedelsstrategi. Det är bra och nödvändigt. Men att skriva papper och skaka hand räcker inte. Men det är en bra och ofta nödvändig start. Nästa steg är att det blir verkstad. Vi lever i en global värld där nationerna spelar mindre roll. Men om man tittar på handelsutbytet så är det en skillnad på många miljarder i vad vi exporterar och vad vi importerar. Det är på en mycket tydlig underskottsnivå, dvs vi importerar mer livsmedel än vad vi konsumerar.

Men de svenska bönderna är hotade av att vi köper, ofta sämre livsmedel, men billigare från andra länder. Det är därför som vi behöver en livsmedelsstrategi som betonar vikten av att vi stärker förutsättningarna för livsmedelsproduktion i Sverige. Det finns en rad åtgärder för att svenska bönder ska ha produktionsförutsättningar så att de konkurrerar på jämlika villkor. Om svenska politiker höger skatten på drivmedel för fordon, eller ställer stora krav på kost och skötsel, men dessa ställs inte alls på andra länders bönder, ja då är det motiverat att vi kompenserar de svenska bönder.

Att vara bonde är tufft, slitsamt och förpliktigande. Ledigheterna blir få och kortvariga och man lever dygnet runt med sin anläggning. Tyvärr är det många bönder som kastar in handduken och ger upp sina drömmar om gården.

Politiker kan göra mycket. Men bönderna behövs för att skapa livsmedlen. Jag tror att den viktigaste makten ligger hos oss konsumenter. Om vi köper svenskproducerat och helst närodlat stå stärker i de svenska jordbruken. Makten ligger hos konsumenterna.