• Outdoor – trend som främjar livet

En del gillar inte att vi använder en massa engelska ord. Det här inlägget handlar om outdoor. Vi använder alltmer detta för att tala om friluftsliv och fritidsaktiviteter som är naturnära. Att komma ut i naturen är naturligt för oss som är uppfödda i Sverige. Men många som jag möter från andra länder har helt andra känslor inför att gå ut i skogen eller ge sig ut på mossmarker och hedar. Vi ser, inom besöksnäringen, att det är en tydligt trend att vilja turista utomhus, gärna kombinerat med aktiviteter av olika slag.

Cykling framstår som en stor och växande trend. På många olika sätt verkar kommuner och landsting att få cykeln att bli en del av de vanligaste trafikslagen och det satsas miljoner på cykelvägar. I första hand är fokus på cykling mellan bostad och arbete/skola. Men outdoor-trenden handlar om att cykla i skogen eller downhill (ett engelskt ord igen). När t ex Skövde kommun miljonsatsar på Billingen så är cykeln, under barmarkssäsongen, i fokus.

Men vi ser också att kajak- och kanotsatsningar ökar. Att få ge sig ut, antingen på västkusten och ta del av Sveriges unika skärgård, under en paddeltur, lockar många besökare. Här är Dalsland något av ett eldorado genom sina många vattensystem. Många älskar att paddla helt själva och vara ute i en oerhört vacker och fridfull natur.

Vi ser också att vandring ökar. Många går pilgrimsleder och gör då också en inre betraktelse. Många ser denna form av vandring som en andlig upplevelse. Andra väljer våra vandringsleder då de ofta ger väldigt naturnära kontakter.

Bilden ovan togs vid SM i Outdoor som anordnas i Skövde. Simon Jaktlund, är en av Sveriges ikoner, för outdoor och många passade på att besöka hans evenemang under SM-dagarna. Simon är uppvuxen i Skövde och jag minns hans stora intresse för att vara ute i naturen då han var tonåring. I dag är det mer än en livsstil då han arbetar på heltid med att verka för outdoor, baserad i Östersund.

Outdoor är en positiv trend. Den stärker folkhälsan på många sätt, ger oss naturnära upplevelser, men stärker också gemenskapen mellan de personer som gör aktiviter tillsammans. Ibland är man ensam ute men då man möter andra likasinnade förenas man i intresset av att vara utomhus.

De kommuner som förstår att detta är en viktig trend skapar också förutsättningar för att fler kommer ut i naturen.