• Pensionärer bjöd in till samtal

Valrörelsen är i full gång. Det innebär att man möter väldigt många människor. I går var en ”späckad” dag med två debatter. Den första handlade om äldrefrågor. Det var pensionsärsorganisationen SPF som bjöd in. Från GrönBlå Samverkan samspelade vi och kompletterade varandra på ett generöst sätt. Vi är ju överens om sjukvården i de flesta områden, men varje parti har sina hjärtefrågor. Jag fick gott om möjlighet att utveckla hur kristdemokraterna ser på äldre och deras behov av såväl sjukvård som omsorg. Ibland kan sådana här debatter ”hamna lite fel”, men om det finns en bra debattledare så brukar det bli bra. Denna debatt blev bra. Många fick ställa frågor och jag tror att flera av deltagarna gick därifrån och var lite mer övertygade om hur de skulle rösta. Personligen fick jag flera mycket positiva kommentarer efteråt och sådant värmer. Det är ibland tufft att svara på svåra frågor, men väljarna har alltid rätt till svar. Ibland blir det så att man måste säga att man inte vet svaret, men att få återkomma när man pratat med andra i partiet. Därför är det skönt att veta att mellan M, C, L, KD och MP så finns det stöd i Västra Götalandsregionen och vi stöttar varandra. Samtidigt är vi något av ”konkurrenter” och går in i valrörelsen för att öka väljarstödet. Men det sker i en god ton.