• Skövdes politiker på debatt i Pingstkyrkan

Patrik Bloom som är pastor i Pingstkyrkan Stöpen skrev för en tid sedan en uppmärksammad debattartikel om existentiell hälsa och igår bjöd han in till debatt. Inbjudna var de åtta partier som finns i Skövde kommunfullmäktige och sju hade tackat jag till inbjudan. Det blev snarare ett samtal än en debatt och handlade om tro, värderingar och kyrkans roll samhället. Församlingen hade också delat ut flygblad och bett stöpenborna att skicka in frågor så det blev också en hel del av lokal karaktär. På plats var Dag Fredriksson (V), Elisabet Brunnegård (MP), Johan Ask (S), Ulla-Britt Hagström (L), Ulrika Johansson (C), Marianne Gustafson (KD) och Katarina Jonsson (M).

Marianne Gustafson framhöll vikten av att bygga ett samhälle på rätt värdegrund och betonade vikten av kristen etik.

Samtalet höll på i två timmar och sedan fortsatte ytterligare en timma över en kaffekopp. En eloge till Patrik Bloom som tog initiativet och fick på detta sätt igång en mycket bra dialog med kommunens politiker.