• Svenska tryckfrihetsförordningen 250 år

Denna vecka har många uppmärksammat 250-års-markeringen av den svenska tryckfrihetsförordningen. Det var den 2 dec 1766 som kung Adolf Fredrik undertecknade dokumentet som innebar tryckfrihet i Sverige. Yttrandefriheten handlar om det fria ordet och att det ska vara just fritt. Diktaturer och religiösa företrädare gör allt för att kväva denna frihet och många är på flykt just därför att de inte får yttra sig fritt. Vi arbetar i vårt län med att vara en fristadsregion och ge förföljda skribenter en fristad. Medierna i Skaraborg har under veckan bland annat publicerat en stor undersökning där man frågat många s k makthavare om deras inställning till yttrandefriheten. Jag var något förvånad över resultaten där bl a många vill göra inskränkningar i möjligheten till det fria ordet. En av mina politiska samverkanskollegor i Skövde uttalade sig i media om vissa inskränkningar och det drog igång en ”storm” och han fick senare ta tillbaka detta. Under veckan ordnades en intressant lunchmöte i Skövde Stadsbibliotek. Radio Skaraborg, vår P4-kanal höll i arrangemanget och debatten leddes av dess kanalchef Gabriel Byström. I panelen satt tre erfarna chefredaktörer och förde resonemang kring vikten av att värna yttrandefriheten. Det var Anders Hörling, NLT, Karin Eriksson, Mariestadstidningen och Peter Henriksson, SLA. Jag har också skrivit några debattinlägg och ett av dem publicerades i SLA: http://sla.se/debatt/2016/12/02/sverige-behover-en-fri-och