• Vad kan driva bort hat?

Emanuel Karlsten utmanar kulturminister Alice Bah Kunkhe i sin krönika med anledning av ministerns resonemang att stoppa Facebook. Hon menade i en intervju i Expressen (http://www.expressen.se/kultur/manga-ser-att-det-har-gatt-over-gransen/), som svar på ett öppet brev från Jonas Gardell att många inser att hatet är så utbrett att man måste ta till åtgärder. Fejkade nyheter och nättroll i sociala medier gör att det reses krav på censur och inskränkning av det fria ordet. Detta inskränkande sker i dagarna då vi markerar 250-års-dagen av den svenska tryckfrihetsförordningen. Det Karlsten vill peka på i sin krönika är att problemen inte alls handlar om Facebook. Han skriver bl a:

”Fru Kulturminister. Hat är ett problem. Men det är inte främst på grund av Facebook. Låt oss säga att du förbjuder Facebook i det här landet. Låt oss säga att du till och med lyckas ge dem så höga böter att de kollapsar och konkursar, vad tror du händer då? Tror du hatet försvinner? Eller går det över till andra plattformar?

Istället för att hota och sanktionera mot Internet skulle du kanske kunna använda Facebook för att bättre förstå hur du kan använda din politiska makt till att göra ett samhälle som mår bättre.

Hat är ett symptom på ett samhälle som inte mår bra, inte på ett Internet som måste botas.”

Det är så lätt att finna de enkla lösningarna. Om kultur- och mediepolitiken ska vara instrumentell och ett redskap i makthavarnas händer då är vi långt ifrån idéerna om det öppna och fria samhället. Därför är det en politiskt signal från kulturministern som pekar på en riktning som många av oss inte alla vill färdas i. Det fria ordet, var och ens rätt att fritt få framföra sina åsikter måste få finnas. Sedan får den som känner sig förtalad, kränkt eller utsatt, kunna använda andra instrument (pressens opinionsnämnd, granskningsnämnden, domstolar, samtal med ansvarig utgivare om genmäle etc) för att få framföra sin version. I grund och botten är hat och förtal en etisk fråga och inte föremål för Sveriges lagstiftande församling. Hat kan enbart drivas bort av kärlek. Det är kärlekens kraft som behövs inte censur eller förbud av Facebook.