• Vi förbereder för val

I september 2018 är det val. De flesta väljare brukar känna av detta alldeles i närheten av valdagen. För oss som är verksamma inom de politiska partierna så är det full fart med valberedelserna. Nu ska våra valprogram skrivas, annonser bokas, strategier tas fram och mängder av planeringar inför valet. En av de stora frågorna just i dagarna är hur de olika valsedlarna ska se ut. Det är ett arbete som ser lite olika ut i partierna men för oss Kristdemokrater är det snart dags att fastställa listorna till riksdagen och regionen. Jag har meddelat mina partikamrater att jag gärna är med ännu en gång i regionen. Jag har uttryckt att jag satsar i så fall på en topposition, nämligen att bli regionråd. Men jag har också ett stöd för att kandidera till riksdagen. Vi får se vad partiets medlemmar anser. Den 25 nov ska våra listor fastställas.

Jag har varit med i rätt många valkampanjer. Det är spännande tider särskilt med tanke på att intresset för politiken ökar under en valrörelse. Väljarna vill ställa frågor och försöka att finna det parti som bäst motsvarar deras framtida förväntningar. Så här mitt under en mandatperiod är vi tyvärr inte så efterfrågade som politiker. Jag är gärna ute och möter olika grupper. I mitt uppdrag som kulturnämndens ordförande i Västra Götalandsregionen har jag den stora förmånen att regelbundet ”stå på scen” och möta en publik. Under ett år möter jag många personer och då det gäller kulturpolitik har jag stora möjligheter att förmedla vad jag menar är de viktiga frågorna. Men som regionpolitiker är de stora frågorna inom hälso- och sjukvård. Här pågår det stora förändringar och det känns väldigt angeläget att förankra detta bland invånarna. Vi deltar mycket gärna i olika sammanhang där vi kan beskriva vad vi vill med den framtida hälso- och sjukvården. Som kristdemokrat framstår begreppet #välfärdslöftet som något angeläget. Att man kan måla upp problem inom vård och omsorg har inte gått någon förbi, men väljarna vill ha lösningar på problemen. Det är därför som vi kristdemokrater nu tar oss an hälso- och sjukvårdsfrågorna med ny kraft. Fler händer i vården, fler vårdplatser, mindre köer, ökad tillgänglighet är konkreta områden som vi arbetar med.

Bilden ovan är från en planeringskväll då kristdemokratiska politiker var samlade i Göteborg. Peter Kullgren, som arbetar centralt i partiet med bl a valplanering, inspirerade och gav konkreta tips och idéer inför framtagandet av valprogram. Vi har många duktiga förmågor inom partiet, vi vässar vår politik, tar fram ett antal affisch-frågor och försöker att förbereda oss så väl vi kan. Snart tar vi oss an valrörelsen. Vårt mål är att kristdemokraternas inflytande ska öka i riksdagen, regionen och i våra kommuner. Därför ber vi väljarna om stöd!