• Vi utvecklar Skövde!

Under många år har jag haft förmånen att få vara med i ledningen för Skövde kommun. Jag har haft olika roller men i huvudsak med i kommunstyrelsen. Det innebär att ta ett ansvar för kommunens utveckling. Väljarna har vid varje val gett oss stöd och under denna mandatperiod har vi spänt bågen på många sätt. Kommunen har primärt ansvar för skola, äldreomsorg, socialt stöd och annat som vi kallar för kärnverksamhet. Därutöver tar vi på oss ett antal frivilliga uppdrag. Kommunen är beroende av intäkter, vilket vi får i form av skatter. Dessa kommer genom att våra invånare arbetar. Det innebär att näringslivet är den viktigaste faktorn för kommunens intäkter. Ibland försöker vissa, ofta politiker, förespegla att det är politiker eller politiska partier som ordnar jobb. Till vissa delar stämmer det, men i huvudsak är det företagare som utvecklar sina affärsidéer som gör att jobb skapas.

Skövde expanderar. Företag anställer, men samtidigt sker en automatisering och digitalisering som gör att maskiner och teknik ersätter människor. Men det finns också nya jobb som tillskapas. Ett kraftigt växande område är besöksnäringen. Många vill resa och de vill göra upplevelser. Naturen, eller det som i denna bransch kallas för outdoor, lockar allt fler. De fyra samverkande partierna i Skövde, Allians för Skövde, har bestämt sig för ett antal strategiska satsningar. En är inom besöksnäringen och bolaget Next Skövde är en del av detta. Det senaste är utvecklingen av Billingens fritidsområde. Vi vill stärka Skövdebornas möjligheter att ta del av Billingen genom en rad satsningar, men det kommer också att stärka besöksnäringen i Skövde. Besökarna vill äta, sova och handla. Därmed ökar konsumtionen i Skövde, fler får arbete, och i slutändan säkrar vi skatteintäkter.

I dagens SLA finns ytterligare ett debattinlägg i denna fråga. Vi satsar, vi har argument och tror på idén, men oppositionspartierna gör allt för att skjuta detta i sank. Sådana är villkoren just nu, men vi känner ett väldigt starkt stöd bland Skövdeborna för att satsa på Skövdes utveckling. Vi vill att barn och unga som växer upp i Skövde ska kunna spana in i framtiden och känna att Skövde är en stad där de vill bo och leva i.