• Vi vill ha din röst

I september 2018 är det val. Då ska 349 svenska riksdagsledamöter väljas, 149 regionfullmäktigeledamöter och i Skövde 61 ledamöter till kommunfullmäktige.

Jag är en av många som kandiderar. Liksom Isabelle Waldenvik. Inför valet har vi skapat en Youtubekanal där vi, via video, delar med oss av olika tankar. Dessa filmer finns också på kristdemokraternas facebooksida. Den når du via www.facebook.se/kdskovde

Ett val sker vid ett tillfälle, på valdagen, men pågår under en längre tid. Först så sker en nominering. Då kan alla vända sig till partiets nomineringskommitté och framföra förslag på vilka som man vill se på en valsedel. Sedan sker en omröstning inom partiet. Bland oss kristdemokrater kallar vi det för en rådgivande medlemsomröstning. Den äger rum nu i maj. Alla som är medlemmar får vara med och rösta på sin kandidat. Den omröstningen är inte avgörande, men vägledande. Nästa fas är sedan fastställandet av valsedlarna. Då handlar det om vilka personer och i vilken ordning som man listas på en valsedel. Sedan startar kampanjen och då vänder politikerna sig till väljarna och berättar om vad de vill åstadkomma. Sedan kommer valdagen och då har väljarna all makt.

Jag har nu, liksom Isabelle, blivit nominerad. Läsa gärna på våra hemsidor, sociala medier, debattinlägg i tidningar vad vi står får och se gärna på våra videoinspelningar. Vi kallar dem Dialog.