tretaltoppnmanrd14

Här är tre av våra aktiva i Kristdemokraterna Dalarna. De var toppkandidater under valet 2014 och heter från vänster Torsten Larsson, Lena Paajanen och Lennart Sacrédeus. Torsten är nu distriktsordförande i partiet samt landstings- och kommunpolitiker i Vansbro. Lena är kommunpolitiker i Borlänge och Lennart i Mora.

Vi presenterar Kristdemokraterna Dalarna:

Efter valet 2014 har vi tre ordinarie ledamöter i landstingsfullmäktige. Det vi jobbar för i landstingspolitiken är bland annat bättre patientsäkerhet, bättre rättvisa och valfrihet i vården, ett bättre arbete mot psykisk ohälsa och att sjukvården alltid har synsättet att kropp och själ hör ihop. Se mera under länken ”Landstinget”.

Vi har i år en ny distriktsordförande vid namn Torsten Larsson. Han har tidigare varit kommunalråd i Vansbro och är själv bosatt i Dala-Järna. Han har mångårig erfarenhet av politik och kommunal verksamhet. Se länken ”Förtroendevalda” för att se distriktsstyrelsen och landstingsledamöter.

I Dalarna har vi en lokalavdelning i stort sett varje kommun med olika verksamhet för medlemmar. Se länken ”Kommun”, där du också kan hitta deras lokala hemsidor. Dalarna har ingen ombudsman för närvarande.

I kommunpolitiken har vi 18 mandat i 10 dalakommuner. Exempel på hjärtefrågor i kommuner i Dalarna är

• Bättre integration
  • Vårdnadsbidrag eller annat stöd till familjer som vill ta hand om sina barn
  • Föräldrautbildning även för tonåringsföräldrar

Ny partiledare har vi i Kristdemokraterna sedan i våras, Ebba Busch Thor, vilket troligen de flesta känner till. Hon har börjat sitt jobb full av energi, och vi tror att hon kan visa vad Kd vill i svensk politik. Många vet fortfarande inte vad vi står för. Nu har Ebba nyss fått sitt första barn och växeljobbar med vice partiordförande Jakob Forssmed. Hon har aktualiserat vår familjepolitik och även fört fram frågan om hur vi i Sverige ska behandla dem som åker utomlands för att strida med terror-organisationer som IS och sedan kommer tillbaka till Sverige.