• Valupptakt och affischeringsstart

I lördags höll Kristdemokraterna valupptakt utanför Åhléns i centrala Stockholm. Samma dag gick startskottet för affischering inför Europaparlamentsvalet. I min lokalavdelning slöt vi upp tillsammans med ungdomsförbundet KDU och affischerade i vår stadsdel. Vi träffade på ett gäng med glada socialdemokrater som var ute i samma ärende denna tidiga lördagsmorgon. Vi hade väldigt roligt och det känns som att temperaturens nu stiger inför valet!

2009 fick Kristdemokraterna 4.68% i valet till Europaparlamentet. Jag är oerhört glad att vi har Lars Adaktusson som vårt toppnamn. Enligt en Sifomätning som Europaportalen gjort känner hela 52 procent väljare igen honom, och 20 procent tror att Lars Adaktusson är den som bäst kan företräda Sverige i EU.

Tråkigt nog brukar valdeltagandet inte vara så högt i val till Europaparlamentet, detta är ett demokratiskt problem. Jag hoppas att fler tar sina rättigheter på allvar och går och röstar den 25 maj. Vi Kristdemokrater vill påverka i ett Europa som är i desperat behov av tydliga och värderingsburna kristdemokrater. Ett gott valresultat för oss Kristdemokrater i valet påverkar givetvis stämningen och kan ge dragkraft i de nationella valen i september. Men viktigast av allt är ändå att höja valdeltagandet.