• Kristdemokratiskt förslag blir verklighet – 15 000 biljetter till hemlösa

Kristdemokraterna har fått med sig övriga Alliansen i Stockholms läns landsting på ett beslut om att hemlösa får 15 000 SL-biljetter. Biljetterna kommer att erbjudas frivilligorganisationer och kyrkor som arbetar med hemlösa, så att samhällets mest utsatta enklare kan ta sig till verksamheter, myndigheter och vårdinrättningar. Det är Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i trafiknämnden som drivit på frågan som  nu alltså blir verklighet. Jag tycker att detta är ett fantastiskt initativ som kommer att underlätta för hemlösa att röra sig mellan härbergen som på senare tid har flyttat ut från innerstaden till närförorter men som ställt till logistiska problem för de som saknar ett hem.

Beslutet är en utveckling från ett försök som gjordes förra året, då 6 000 biljetter delades ut. Förutom att hemlösa får hjälp med vardagen ser vi beslutet som en markering för ett öppet samhälle där vi bryr oss om varandra. Genom det här KD-initiativet bidrar SL till en ansvarstagande, positiv samhällsutveckling.