Stockholms beredskap var god

Stockholm har sorg. Landstingets flaggor vajade på halv stång då jag kom till min arbetsplats i morse. Många har uttryckt ”frågan är inte om det sker, utan när”. Fredagseftermiddagen förvandlades från en vårdag i huvudstaden med förväntningar inför den kommande helgen till ett helvete på jorden. Fasansfulla scener utspelade sig på Drottninggatan.

Förödelsen kunde förmodligen ha varit ännu större. Attacken i Nice förra sommaren krävde 84 människors liv och hundratals skadade. Vid terroristangreppet mot julmarknaden i Berlin dödades 12 personer och ett 50-tal skadades. Terrorattackerna på senare tid följer ett mönster, ett tungt motorfordon används som vapen mot folksamlingar. Mot människor som oskyddade flanerar för att shoppa, umgås eller göra ett kafébesök. Den värsta tänkbara ondskan.

Landstingets krisledningsutskott sammankallades kort efter det att den dödliga attacken ägt rum. Vi var eniga om att om det behövs extra resurser i form att tex extra bussar eller ambulanser skulle det tillföras omedelbart. Vår landstingsdirektör Malin Frenning och chefsläkaren Johan Bratt tog tidigt ledarskapet och har visat på hur organisationen kan och ska fungera under en kris. De är värda ett extra varmt tack idag. Vi politiker i landstingsfullmäktige har sedan fredagen också fått löpande information om läget i sjukvården och i trafiken. Arbetet under fredagen och resten av helgen bedrevs helt enligt de planer och rutiner som finns för allvarliga lägen, vilket bidrog till att läget snabbt var under kontroll. Alla länsfunktioner har jobbat tillsammans på ett utmärkt sätt. Kollektivtrafiken kunde snart flyta som vanligt och sjukvården ställde upp med inte bara akutsjukvård utan även krisstöd till vittnen som chockats. Landstingets extra krisstödstelefon är fortfarande öppen. Den som behöver stöd ringer växelnumret 08-517 700 00 och ber att få komma till krisstödstelefonen. Även sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden finns tillgängliga på telefonnummer 1177. Det är viktigt att våldsverkarna ser att de inte förmår lamslå samhället!

Idag kl 12 har jag tillsammans med mina kollegor från Stockholms läns landsting och stadshuset deltagit i den officiella ceremonin för att hedra offren för fredagens dåd. Det var en väldigt fin stund i Stadshusparken vid vattnet. Personal från polis och brandkår fanns på plats liksom stora delar av kungafamiljen och företrädare för riksdag och regering. Jag är otroligt stolt över det fantastiska arbete som Stockholms läns landstings personal har utfört både i sjukvården och i kollektivtrafiken. Givetvis också räddningspersonal och polis, som gjorde fantastiska insatser och till dem är vi evigt tacksamma. TACK!

Stockholm och Sverige kommer resa sig igen. Vi kommer inte låta hatet och våldet segra. Jag hoppas att vi nu kan ta tid att samtala med varandra, att ge någon en värmande kram, skicka ett SMS och bearbeta det som har hänt. Mina tankar och böner är hos de drabbade, skadade och anhöriga idag.

Besök på Danderydsförlossningen

Kris eller inte?

Landstingsfullmäktige antog Alliansens budget för 2018!

Idag öppnar Haga närakut

Extra pengar till sommarens förlossningsvård!

Alliansen presenterar budget för 2018!

Besök på BUP Kungsholmen med Ebba

Är det kris i barnsjukvården?

Ny förlossning öppnar vid Huddinge sjukhus

Kvinnor med lipödem lider – men inga nationella riktlinjer finns!