Kvinnor med lipödem lider – men inga nationella riktlinjer finns!

Igår sände Sveriges radio P3 ett inslag om situationen för kvinnor i Sverige som lider av lipödem. Jag har engagerat mig i frågan och i lördags träffade jag en av patientföreningarna som driver de drabbade kvinnornas sak. Eftersom många inte känner till lipödem (inte heller i vården) har de som drabbas svårt att få vård. Många får fel diagnos och uppmanas att banta. Det leder till dålig självkänsla och ännu mer lidande.

Det viktiga på kort sikt är att kvinnor ska kunna få hjälp och behandling. Men det krävs också att ansvariga på nationell nivå agerar – nationella riktlinjer måste komma på plats annars blir vården ojämlik! Ansvarig minister Gabriel Wikström borde också engagera sig i frågan. Lipödem är en lymfatisk sjukdom som innbär en förändring i fettcellerna och delar av kroppen sväller upp, mestadels stuss och ben. Det är ofta mycket ont. Förutom smärtan så påverkas de flesta även psykiskt.

Lipödem är som sjukdom som hittills varit ganska anonym. Som så ofta med sjukdomar som drabbar kvinnor hamnar de i skymundan. Den hade inte ens en diagnoskod tills alldeles nyligen. Det finns inte så mycket forskning om olika behandlingsmetoder, trots att många drabbas. Jag vill verkar för bästa möjliga behandling för de som drabbats. I Stockholms landsting är nu en fokusrapport på väg fram om medicinens syn på sjukdomen. Den ska ligga till grund för beslut om en eventuell upphandling av fettsugning som primär behandlingsmetod.

Visionen är att Stockholm ska inrätta ett diagnoscentra för utredning av lymfatiska sjukdomar (lymfödem, lipödem, Dercum m.m.) Jag vill att Stockholm ligger i framkant för att utveckla vården för de här kvinnorna. Vården behöver dock bli bättre i hela landet. I dag saknas nationella riktlinjer för att ställa diagnoser och behandla de som drabbas. Men lipödem är idag en erkänd diagnos och det är hög tid att vården kommer ikapp.

Färre föddes 2017 i Stockholm

Nu blir BB informationen digital

BB platser vid Karolinska sjukhuset

Alliansen stärker hjärtvården i Södertälje

Klipper rosa band

Världsdiabetesdagen

Vi satsar på lokal kömiljard!

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet