Ny förlossning öppnar vid Huddinge sjukhus

Stockholm växer snabbt. Varje dag föds ca 70 barn  Stockholms landsting! Därför behöver vi bygga ut förlossningsvården och locka fler barnmorskor att vilja jobba och inte minst stanna kvar i förlossningsvården i landstinget. Den största utbyggnaden vi gör sker nu vid Karolinska sjukhuset i Huddinge.

Igår besökte jag förlossningen i Huddinge tillsammans med Paul Lindquist (M) som är fastighetslandstingråd och berättade om nyheten i SVT Stockholm. Jag träffade personal och verksamhetschef Åsa Wijkström, de jätteglada över satsningen men de behöver fler kollegor. I höst kommer barnmorskestudenter få gå ett nytt introduktionsprogram på 3 månader med en erfaren barnmorska för en lugnare start i förlossningen där de kommer få en egen mentor som stöd.

Jag är väldigt glad att landstinget nu kan satsa på en ny förlossning på Huddinge sjukhus. Det handlar om en helt nybyggd förlossningsavdelning. Det innebär att kapaciteten ökar från dagens ca 5 000 förlossningar per år till 5 775 redan under nästa år. I dag har förlossningen 13 rum. I det nya byggprojektet som kallas Chopin kommer det att finnas 23 rum. I den första etappen iordningställs tio funktionsrum. Med funktionsrum menas att rummen kan användas till förlossning, undersökning, mottagningsrum eller BB mm. Behovet styr. Det ger en bra flexibilitet för personal och patienter. 8 av rummen kommer ha eget badkar.

Total kostnad uppgår till 1 940 miljoner kronor har beslutats i budget 2016. Utöver detta tillkommer 735 miljoner kronor för utrustning, medicinsk teknik, informations- och kommunikationsteknik och inredning, utgifter som beslutas under kommande budgetperioder. Under 2019 blir etapp två färdig. Kapaciteten kommer till slut att bli 7 500 förlossningar per år. Det här är den största kapacitetsökningen för förlossningsvården i Stockholms län de kommande åren.

Efter att BB Sophia stängde förra året har vi sett att inte tillräckligt många väljer Huddinge sjukhus tyvärr. Detta vill jag ändra på! Med nya rum som är hemlika och erbjuder den blivande mamman att ta ett bad så tror jag att fler kan tänka sig välja Karolinska sjukhuset i Huddinge i första hand.

Idag har vi en situation där några förlossningskliniker blir överbelagda och överansträngda medan andra inte har samma tryck. Om vi ska klara kapaciteten behöver  alla våra 6 klinker nyttjas fullt ut. Ett viktigt syfte med de nya lokalerna är därför att öka attraktiviteten – både  för de blivande föräldrarna och för personal.

Den nya byggnaden är också utformad så att det ska kunna gå att öppna en ny förlossningsenhet på sjukhusområdet.

Se gärna inslaget i SVT Stockholm här:

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet

Syncentralen i ny regi

Besök på barnmorskeledd förlossningsenhet i London

Mer resurser till förlossningen!

Besök på Danderydsförlossningen

Kris eller inte?

Landstingsfullmäktige antog Alliansens budget för 2018!

Idag öppnar Haga närakut