Alliansen presenterar budget för 2018!

Idag presenterar alliansen sin budget för 2018. En budget för mer frihet och trygghet för stockholmarna. Det är också en budget som har en tydlig kristdemokratisk prägel. Vi bygger ut barnsjukvården och de som har färdtjänst får fler resor per år.

Pressträffen hölls på Liljeholmens vårdcentral och intresset från media var jättestort vilket är roligt!

Andelen barn och unga ökar i länet, fram till 2025 kommer andelen barn mellan 0-17 öka med ca 25%. Vi måste förstärka det akuta omhandtagande av barn. Därför föreslår vi en ny barnklinik vid Danderyds sjukhus med akutintag för barn. Många barn och unga har matallergier nu ska de få bättre vård. Vi satsar på ett matallerigcentrum vid Sachsska sjukhuset för att barnen ska kunna utredas bättre och få rätt behandling.

Kontinuitet i vården är viktigt, särskilt för de som är kroniskt sjuka och sköra. Därför ska äldre få en fast läkarkontakt i primärvården. Äldre ska inte behöva vänta på akuten – vi förstärker direktintag på geriatriken.

Budgeten uppfyller balanskravet och uppgår till cirka 99 miljarder kronor för 2018. Detta är alliansen tolfte budget i balans. Det budgeterade resultatet exklusive omställningskostnader är 266 miljoner kronor. Skatten hålls oförändrad till 12,08 kronor/intjänad hundralapp. Vi kan alltså göra dessa satsningar utan att höja skatten!

Hälso- och sjukvårdsnämnden tillförs i budgeten 59,1 miljarder kronor i för 2018, vilket är 4,1 procent eller 2,3 miljarder kronor mer än i budgeten för 2017. Inga besparingar görs på vården!

Trafiknämnden tillförs 10,3 miljarder kronor i budgeten för 2018 vilket är 3,3 procent eller 332 miljoner kronor mer än i budgeten för 2017.

Taxorna inom kollektivtrafiken höjs till motsvarande 860 kronor för ett 30-dagarskort från 1 januari 2018.

Läs hela budgeten här:

BB platser vid Karolinska sjukhuset

Alliansen stärker hjärtvården i Södertälje

Klipper rosa band

Världsdiabetesdagen

Vi satsar på lokal kömiljard!

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet

Syncentralen i ny regi

Besök på barnmorskeledd förlossningsenhet i London