Idag öppnar Haga närakut

Närakuten Haga är först ut av de tio nya planerade närakuterna i Stockholms län. Igår fick jag tillsammans med mina allianskollegor en rundvandring och visning av den nya näraktuten i Solna.Vi fick träffa verksamhetschef och personal, alla var väldigt glada och angelägna om att komma igång, det blev ett mycket positivt besök.

Närakuten tar emot vuxna patienter – fr.o.m. årsskiftet även barn. Närakut för barn finns idag i anslutande lokaler och drivs av Praktikertjänst. Närakuten Haga blir ett viktigt komplement till husläkarmottagningarnas akuta omhändertagande. Länets husläkarmottagningar ska även fortsättningsvis vara förstahandsalternativet för vårdsökande även med behov av akut vård, för till exempel infektioner. Till en början kommer det endast vara drop in-besök. Men målet är att det ska vara möjligt med tidsbokning via 1177 Vårdguiden och e-tjänster.

Syftet med närakuterna är att avlasta på akutsjukhusens akutmottagningar som behöver prioritera de allra svårast sjukaste med behov av avancerad vård. Närakuterna för barn och vuxna är en ny vårdnivå, för dem med behov som inte kan tillgodoses på vårdcentralen men inte heller har behov av akutsjukhusens resurser. Det kan handla om en misstänkt hjärnskakning eller armfraktur, en svår luftvägsinfektion eller sårskada som kan behöva sys

Vi utrustar närakuterna så att de har resurser att ta hand om och färdigbehandla mer resurskrävande akuta sjukdomstillstånd. Med öppnadet av de nya närakuterna flyttar vi vården närmare länets invånare, låter patientens behov avgöra och ökar tillgängligheten. Alla närakuter ska ha samma öppettider 8-22 alla dagar, samma verksamhetsinnehåll och samma resurser.

Haga är först ut men under de närmaste året kommer 9 till att öppna. De nya närakuterna kommer ha en hög standard och kraven är bland annat tillgång till laboratorium och röntgen och kompetens för att ta hand om både barn och vuxna.

Färre föddes 2017 i Stockholm

Nu blir BB informationen digital

BB platser vid Karolinska sjukhuset

Alliansen stärker hjärtvården i Södertälje

Klipper rosa band

Världsdiabetesdagen

Vi satsar på lokal kömiljard!

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet