Landstingsfullmäktige antog Alliansens budget för 2018!

Efter två dagars tuffa debatter har vi nu en budget för 2018 i Stockholms läns landsting! Alliansens budget för 2018 är en budget med fokus på den enskilde, resenärens och patientens behov. Budgeten har också en tydlig kristdemokratisk prägel med fokus på barn och äldre. Sjukvården tillförs 2,3 miljarder kronor mer jämfört med 2017. Samtidigt som skatten hålls oförändrad. Vi satsar ännu mer på primärvården, som tillförs 140 miljoner kronor. Vänsterpartiet lade i sitt förslag mindre pengar på sjukvården och mer på byråkrati, det är häpnadsväckande!

Vi genomför effektiviseringar (konsulter, administration) på närmare en halv miljard kr. Jag tycker inte att politiker inte detaljstyra. Vi i Alliansen i Stockholms län vill ha en politik där patienter och personal ges ökad valfrihet – en politik där både offentliga och privata vårdgivare får möjlighet att ta ansvar för vår gemensamma välfärd. Patienternas makt och inflytande över sin egen vård ska värnas. Vårdvalen är en viktig pusselbit i detta – vårdvalen har gett en mångfald av utförare av vård och främjat innovation och nytänkande inom vården. Oppositionen vill rulla tillbaka utvecklingen och sätta stopp för detta. Socialdemokraterna lyckades med Sverigedemokraternas hjälp sätta stopp för ett planerat vårdval – reumatologi. Det beklagar jag och allra tråkigast är detta för patienter som drabbas.

Ytterligare reformer i Alliansens budget:

• Centrum för matallergi

Allergi och astma är den vanligaste kroniska diagnosen bland barn, och diagnosticerad matallergi ökar. I vår budget presenterar vi nu en helt ny satsning – ett nytt allergicentrum vid Sachsska barnsjukhuset. Där ska kompetens och kapacitet finnas för att ställa rätt diagnos och ge rätt evidensbaserad behandling, och rådgivning om egenvård.

• Ny förlossningsenhet vid St Görans sjukhus

Varje dag föds 80 barn i länet. Varje födande kvinna ska känna sig trygg över att få den absolut bästa vården under sin förlossning. 9 av 10 får sitt förstahandsval av förlossningsklinik. I vår budget säkrar vi nu förlossningskapaciteten långsiktigt. Vid St Görans sjukhus på Kungsholmen byggs en ny förlossningsklinik med kapacitet för 3000 förlossningar per år. Den kommer stå klar 2021/2022. För att säkra platserna fram tills dess NKS kommer ett få ett utökat uppdrag att ta emot normalförlossninga runder en begränsad tid. Vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge byggs nu 10 nya funktionsrum för förlossning och eftervård. Genom att delar av det arbetet tidigareläggs och att antalet eftervårdsplatser utökas, ökar förlossningskapaciteten successivt från och med 2018. Huddinge sjukhusområde förväntas öka med 2 500 förlossningar jämfört med idag. Det finns på Huddinge sjukhusområde också utrymme för ytterligare en förlossningsenhet.

• Diabetescentrum för barn

Två barn insjuknar i genomsnitt i typ 1-diabetes i Sverige varje dag. När ett barn insjuknar i diabetes påverkar det ofta hela familjen. Jag är väldigt glad att kunna presentera en satsning som innebär ett lyft för barndiabetesvården. Vi inrättar ett nytt kunskapscentrum för barn med nydiagnostiserad diabetes och samsjuklighet och jag vet att detta är efterlängtat. Vid det nya centret samlas vård och forskning under ett och samma tak. Denna satsning kommer att göra verklig skillnad i många människors liv.

• Äldre får en fast läkarkontakt

Vi ska se till att vården runt den äldre blir sammanhållen med hög kvalitet och tillgänglighet. Vi föreslår därför Vårdval Senior, där hemtjänst, primärvård/basal hemsjukvård, ASiH och geriatrik ingår. Det ska finnas ett geografiskt områdesansvar med ca 150 000-300 000 boende per område. Stockholm har många fördelar jämfört med andra landsting till exempel har vi har en stor geriatrisk kompetens. Just nu pågår också förhandlingar om att kommunalisera hemsjukvården. Får med oss kommunerna skulle det vara ett stort lyft både för personalen men framförallt för brukaren. Vi vill ha en fast läkarkontakt som följer patienten genom vården och har ett övergripande ansvar för hela vårdprocessen. Vi vill börja med de som har störst behov, de med flera diagnoser, som har kontakt med flera vårdkategorier inom flera olika specialiteter.

• Funktionsvariationer

Många i vårt län lever med funktionshinder, en del synliga och andra dolda. Som kristdemokrat står jag för ett inkluderande samhälle där alla har ett okränkbart människovärde. Såväl vård som trafik ska vara tillgängligt för alla.

Läs hela vår budget här:

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet

Syncentralen i ny regi

Besök på barnmorskeledd förlossningsenhet i London

Mer resurser till förlossningen!

Besök på Danderydsförlossningen

Kris eller inte?

Idag öppnar Haga närakut

Extra pengar till sommarens förlossningsvård!