Mer resurser till förlossningen!

Under sommaren har jag varit ute och besökt flera av förlossningsklinikerna, vilket varit väldigt värdefullt för mig. Jag tror att politiska beslut kan bli bättre ju närmare vi beslutsfattare befinner oss dem de verkligen berör. Sommarmånaderna har varit väldigt tuffa för förlossningsvården, med ett mycket högt tryck. Bara i juli föddes 2586 barn vilket är ett nytt månadsrekord.  Hänvisningarna både  inom länet och utanför har ökat tyvärr från förra sommaren. I juli i år var hänvisningarna 8,7% av förlossningarna vilket är nästan 1% mer än vad hänvisningarna var i juli 2016. Jag har träffat barnmorskor som berättat att de inte haft tid för lunchrast eller för återhämtning. Flera av klinikerna dras nu med sjukskrivningar. Detta är inte acceptabelt. Mycket av orsakerna till detta handlar om brist på personal, barnmormorskorna i Stockholm måste få fler kollegor.

I förra veckan kunde jag tillsammans med mina allianskollegor presentera en ersättningshöjning till förlossningsvården. Detta är både efterfrågat och nödvändigt, ersättningen till vårdval förlossning har inte höjts sedan 2012. Målet har alltid varit att ersättningen ska räcka för att klara av uppdraget för verksamheterna inom vårdval förlossning. Med denna höjning får de nu ännu bättre förutsättningar.

De nya åtgärderna innebär att vi tillför 120 miljoner i form av en ersättningshöjning på 10%, det kommer ske i två steg. Redan från och med oktober kommer den första ersättningshöjningen och till våren den andra, dvs 5+5%. Ersättningshöjningen är en del i alliansens pågående arbete med att stärka förlossningsvården. Höjningen ger utrymme för att ge verksamheterna arbetsro genom ökad kapacitet, öka sin grundbemanning och därmed ha en fullgod kapacitet året om. Vi möjliggör också för personal att introduceras på ett tryggt sätt och delta i fortbildning. Lönenivåer ska utvecklas utifrån erfarenhet, kompetens och prestation.

Vi fortsätter att värna valfriheten inom förlossningsvården. Valen behöver bli fler, inte färre. Professionen ska, med bibehållen hög kvalitet och patientsäkerhet, kunna utveckla olika former av vårdorganisationer.

Föräldrarna efterfrågar möjlighet att få välja och därför ska vårdvalet vara kvar. Vi kommer alltid uppmuntra mångfald. Det vi också ska satsa på är bättre kommunikation till blivande föräldrar  för att ge patienter stöd till att göra sitt val. Med ersättningshöjningen kommer vi att se en förbättrad situation för förlossningsvården, jag har fått så mycket positiv respons från barnmorskor och föräldrar på detta – tack alla som mejlat och skickat gillanden på Instagram till mig!

BB platser vid Karolinska sjukhuset

Alliansen stärker hjärtvården i Södertälje

Klipper rosa band

Världsdiabetesdagen

Vi satsar på lokal kömiljard!

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet

Syncentralen i ny regi

Besök på barnmorskeledd förlossningsenhet i London