Vi satsar på lokal kömiljard!

Efter att regeringen beslutat att avskaffa kömiljarden, som bidrog till kortare vårdköer, har tillgängligheten till vård i hela landet försämrats.

I Vårdanlys nya skrift ”Löftesfri garanti” slås fast att ”Regeringen bör fokusera den statliga styrningen på att långsiktigt förbättra förutsättningarna för tillgänglighet och ställa krav på landstinget att leva upp till vårdgrandin”. Tyvärr tror jag inte att regeringen kommer hörsamma detta kloka råd.

I avsaknad av initiativ från regeringen inför Alliansen i Stockholms läns landsting nu en egen kömiljard för att korta köerna i snabbare takt. Ytterligare en halv miljard kronor tillförs i budgeten för 2018. Vårdköerna ska kortas, både på husläkarmottagningarna och på akutsjukhusen. et är oroande att vårdköerna ökar i hela landet. För oss är varje patient som står i en vårdkö en för mycket. Tack vare en stark ekonomi kan vi nu införa en egen kömiljard och korta köerna snabbare. Stockholmarna ska fortsätta ha Sveriges mest tillgängliga sjukvård, oavsett regering.

Kortfattad fakta om satsningen

• 160 miljoner tillförs husläkarmottagningarna för att stärka vårdgivarnas incitament att leva upp till vårdgarantin, och kan exempelvis handla om ändrade öppettider, nya och utvecklade arbetssätt, rekrytering av personal eller webb-tidbokning. Detta ska bidra till en mer tillgänglig primärvård och på så sätt minska trycket på närakuter och akutmottagningar. Satsningen är långsiktig och sträcker sig över flera år.
  • 340 miljoner tillförs akutsjukhusen för att åstadkomma en långsiktig nivåsänkning i köerna för besök och behandling. Ett arbete har påbörjats där sjukhusen aktivt samarbetar och hjälper varandra genom att erbjuda varandra avlastning där det för tillfället finns tillgänglig kapacitet. Det är dock inte tillräckligt för att korta köerna i så stor omfattning som Alliansen önskar. För att påskynda detta och korta köerna tillförs 340 miljoner som en engångsinsats. Prioriterade områden för att korta köerna är barnsjukvården och cancervård.  Det är besök och operation som ger ersättning, på så sätt finns ett tydligt incitament inbyggt i satsningen.

Världsdiabetesdagen

ME/CFS kroniskt trötthetssyndrom – kan vi prata om det?

Vård och forskning hand i hand

Gäst hos Neuroförbundet

Syncentralen i ny regi

Besök på barnmorskeledd förlossningsenhet i London

Mer resurser till förlossningen!

Besök på Danderydsförlossningen

Kris eller inte?

Landstingsfullmäktige antog Alliansens budget för 2018!