Klipper rosa band

Med en rejäl och riktigt tung tygsax fick jag tillsammans med VD Mikael Runsiö  inviga Södersjukhusets nya strålbehandlingsverksamhet idag.

För lite drygt ett år sedan fick Södersjukhuset uppdraget att ta över strålverksamhet och från  och med idag den 1 december går hela ansvaret för strålbehandlingen över i Södersjukhusets händer, vilket innebär att patienten får en mer sammanhållen vård.  Det nya är att SÖS får ett tydligt helhetsansvar för patientens hela väg genom vården; från diagnostik, screening och behandling.

Beslutet om struktureringen av cancervården i vårt landsting som vi politiskt fattat innebär att kapaciteten för strålbehandling kommer att öka med cirka 25 till 30 procent under de närmaste åren. Antalet strålacceleratorer ökar från 12 till 16 stycken i länet, och fyra av dem finns numera på Södersjukhuset.

Det finns alla skäl att vara stolt över cancervården i Stockholms län. Flest patienter som överlever en cancersjukdom finns i Halland och Stockholm. För att nå dit krävs en genomtänkt strategi och att vården bedrivs patientsäkert, effektivt och med största möjliga nytta.

Allra gladast är jag å patienternas vägnar som får en förstklassig vård och kan känna trygghet i att samma sjukhus ansvarar för hela deras vårdresa. Vi ska med högt huvud kunna säga att vi har patienten i centrum i alla förändringar vi gör. Ett särskilt tack till Regionalt Cancercentrum Stockholm-Gotland!

Invigning nya förlossningen vid Huddinge sjukhus

Valrörelsen har börjat – debatt hos Diabetesförbundet

Nya intensivakuten i Solna är igång!

Äntligen – nu kommer nationella riktlinjer för endometrios!

Nytt vårdval i Stockholms län – sexuell hälsa

Nytt kök för föräldrar på NKS

Het debatt om Nya Karolinska

Här är satsningarna vi gjort på kvinnors sjukvård