Klipper rosa band

Med en rejäl och riktigt tung tygsax fick jag tillsammans med VD Mikael Runsiö  inviga Södersjukhusets nya strålbehandlingsverksamhet idag.

För lite drygt ett år sedan fick Södersjukhuset uppdraget att ta över strålverksamhet och från  och med idag den 1 december går hela ansvaret för strålbehandlingen över i Södersjukhusets händer, vilket innebär att patienten får en mer sammanhållen vård.  Det nya är att SÖS får ett tydligt helhetsansvar för patientens hela väg genom vården; från diagnostik, screening och behandling.

Beslutet om struktureringen av cancervården i vårt landsting som vi politiskt fattat innebär att kapaciteten för strålbehandling kommer att öka med cirka 25 till 30 procent under de närmaste åren. Antalet strålacceleratorer ökar från 12 till 16 stycken i länet, och fyra av dem finns numera på Södersjukhuset.

Det finns alla skäl att vara stolt över cancervården i Stockholms län. Flest patienter som överlever en cancersjukdom finns i Halland och Stockholm. För att nå dit krävs en genomtänkt strategi och att vården bedrivs patientsäkert, effektivt och med största möjliga nytta.

Allra gladast är jag å patienternas vägnar som får en förstklassig vård och kan känna trygghet i att samma sjukhus ansvarar för hela deras vårdresa. Vi ska med högt huvud kunna säga att vi har patienten i centrum i alla förändringar vi gör. Ett särskilt tack till Regionalt Cancercentrum Stockholm-Gotland!

Kvinnor i Stockholm får skräddarsydd screening för bröstcancer

Nytt blågrönt styre för Stockholmsregionen!

Ökad kunskap om sjukdomen ME/CFS

Valframgång i landstinget för KD!

Samhället är större än staten

Alliansen förstärker vården vid Danderydsakuten i ny satsning

Den ovanliga sjukdomen PANS/PANDAS

Hyrbarnmorskor – hur ser det ut i Stockholms landsting?

Förseningar i leveranser av förbrukningshjälpmedel- men ljusning i sikte

Klartecken för nytt anhörighus vid NKS