Ny närakut vid Danderyds sjukhus!

Idag har vi invigt den nya närakuten vid Danderyds sjukhus. Det var hög stämning och förväntan i luften då landstinget, Locum, SLSO och Danderyds sjukhus knöt band som ett bevis på den nära samverkan som ligger bakom arbetet men en helt ny närakut och som också är en ny vårdnivå i landstinget.

Vårt län växer snabbt och vi behöver bygga ut vården för att möta behoven. Antalet invånare ökar årligen med i snitt 38 500 personer och mellan 2010 och 2020 beräknas invånarantalet ha ökat med ytterligare 385 000 personer.

Vi brukar prata mycket om Framtidsplanen, en av de största satsningarna någonsin på hälso- och sjukvården i länet men framtiden är redan här! Nu händer mycket av det vi under så lång tid planerat för i Stockholms läns sjukvård.

Med den nya närakuten vid Danderyds sjukhus finns nu 7 närakuter som har öppet alla dagar klockan 8–22. Men innan året är slut kommer 3 till att ha öppnat, sist ut är närakuten vid St Göran. Närakut Danderyd drivs av SLSO. Närakuten tar emot vuxna och barn som skadat sig eller blivit hastigt sjuka. Här finns bland annat röntgen och provtagning. Närakuten kan ta emot bland annat misstänkta frakturer, hjärnskakning, sårskador, plötsliga magsmärtor, akuta allergiska problem.

Alla patienter ska vårdas på rätt vårdnivå. Husläkarna kommer fortsatt att vara hjärtat i vården och det är här de allra flesta kommer först vid kontakt med vården.

På kvällar och helger kompletteras de nya närakuterna och sjukhusens akutmottagningar i delar av länet med husläkarjourer.

Om läget är livshotande är det givetvis närmaste akutmottagning som gäller!

God jul! Nu har vi en ny budget för 2019

Ny budget med mer pengar till vård och kollektivtrafik!

Kvinnor i Stockholm får skräddarsydd screening för bröstcancer

Nytt blågrönt styre för Stockholmsregionen!

Ökad kunskap om sjukdomen ME/CFS

Valframgång i landstinget för KD!

Samhället är större än staten

Alliansen förstärker vården vid Danderydsakuten i ny satsning

Den ovanliga sjukdomen PANS/PANDAS

Hyrbarnmorskor – hur ser det ut i Stockholms landsting?