Samma barnmorska hela vägen!

I höst kommer gravida att kunna få möta samma barnmorska på förlossningen som inom mödrahälsovården. Det är fantastiskt att vi nu kan börja med det som kallas ”caseload midwifery” och som tillämpas i många andra länder. Jag är övertygad om att detta kommer ge ökad trygghet och kontinuitet. Det har också visat sig vara en bra modell för de som har förlossningsrädsla.

Det är Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge som är först ut. De kommer samverka med två mödravårdsenheter. Sex barnmorskor uppdelade i två arbetslag ska följa cirka 280 gravida kvinnor per år. Varje kvinna lär på så sätt känna tre barnmorskor, varav en kommer att vara med vid förlossningen. Då det är dags för förlossning ringer kvinnan sin barnmorska.

Många har efterfråga detta länge och redan till hösten blir det verklighet, vilket jag är oerhört glad för! Alliansen satsar på förlossningsvården och vi har lyssnat mycket på barnmorskorna då modellen har arbetats fram.

Valframgång i landstinget för KD!

Samhället är större än staten

Alliansen förstärker vården vid Danderydsakuten i ny satsning

Den ovanliga sjukdomen PANS/PANDAS

Hyrbarnmorskor – hur ser det ut i Stockholms landsting?

Förseningar i leveranser av förbrukningshjälpmedel- men ljusning i sikte

Klartecken för nytt anhörighus vid NKS

Invigning nya förlossningen vid Huddinge sjukhus

Valrörelsen har börjat – debatt hos Diabetesförbundet

Nya intensivakuten i Solna är igång!