• Klartecken för nytt anhörighus vid NKS

Idag har vi i landstingsstyrelsen fattat det avgörande beslutet som gör det möjligt för ett familjeboende vid Nya Karolinska sjukhuset inom en snar framtid.

Succesivt flyttar allt fler verksamheter in i Nya Karolinska sjukhuset, barnsjukvården flyttade i november 2016. Tyvärr saknas ett anpassat familjeboende i nära anslutning till det nya sjukhuset. De flesta universitetssjukhusen runt om i landet och även i Huddinge har boenden där familjer kan vara tillsammans under behandling och vård av ett barn.

Vi har saknat ett boende för familjer, och många barn som vårdas på Nya Karolinska kommer från andra delar av Sverige. Det är en enorm fördel för alla inblandade om familjen kan fortsätta vara tillsammans i en hemlik miljö. Därför är det så glädjande att vi nu fattat beslut i landstingsstyrelsen. Karolinska sjukhuset har själva gjort en genomgång av behovet och kommit fram till att det är stort. Planen är att vi ska se över vilka lokaler i den gamla sjukhusbyggnaden som kan vara lämpliga att göras om till boende för familjer till svårt sjuka barn.

Det nya anhörigboende ska ligga nära sjukhuset, det ska inrymma familjelägenheter med dubbelrum och utrymmen med kök och utrymmen där familjer kan laga mat, baka, umgås och lekytor och möjlighet att tvätta. De som har svårt sjuka barn måst ofta stanna länge på sjukhuset. Det kan handla om ett par veckor upp till ett halvår. Då är det en stor fördel att få vara tillsammans och kunna skapa sig en vardag trots den svåra situationen.

Läs gärna Dagens Nyheters artikel här.