• Alliansen förstärker vården vid Danderydsakuten i ny satsning

Sommaren har varit extremt ansträngd på våra akutsjukhus runt om i länet. Det varma vädret har gjort att många operationer ställts in. Semesterperioden är alltid en utmaning då vi som landsting ska bedriva vård av hög kvalitet samtidigt som personalen behöver få sin semester och tid för återhämtning. Istället för att komma till medicinavdelningar har patienter blivit liggande på akuten. Detta är mycket olyckligt då det drabbar främst äldre som riskerar att försämra sin hälsa ytterligare.

Det har kommit en anmälan mot Danderyds sjukhus till Arbetsmiljöverket på grund av en ohållbar arbetssituation för personalen. För att förändra detta behövs framförallt att vi lyckas rekrytera och kunna behålla fler och erfarna sjuksköterskor. Därför är jag glad att vi i alliansen nu satsar 90 miljoner kronor till akutsjukhusen för att täcka upp för det ansträngda läget. Detta gör vi för att stärka förutsättningarna att åstadkomma en god arbetssituation.

Tyvärr har flera av våra sjukhus underskott men genom att landstinget har en god ekonomi kan vi nu stötta upp situationen med de 90 miljonerna extra.