• Samhället är större än staten

Nu är det bara dagar kvar av valrörelsen! Det börjar kännas i kroppen att det var länge sedan jag hade en ledig dag, men det är bara att fortsätta! Det är så roligt med våra starka opinionssiffror. Jag möter människor överallt är positiva till KD och önskar oss lycka till. I helgens God morgon världen i P1 hade Margit Silberstein en krönika där hon lanserade ”Ebba-effekten. Lyssna gärna!

Förra veckan deltog jag i en paneldiskussion som Famna arrangerade om vad politikerna vill med idéburen sektor. Diskussionen modererades skicklig av Jenny Hjalmarson, kvalitetssamordnare och projektchef på Famna.

Inom vård och omsorg är inslaget av idéburna aktörer väldigt litet. Tittar man på välfärdsutförandet i Sverige totalt sett står den idéburna sektorn bara för ca tre procent. Det är betydligt lägre än övriga nordiska länder (Norge 8 procent och Danmark 14 procent, enligt Famna). I Tyskland och Holland är det ännu vanligare att den offentligt finansierade välfärden utförs av idéburna organisationer. Men vi kristdemokrater är övertygade om att välfärdssamhället berikas av att många olika aktörer får plats, inte minst idéburna.

Den 5 juni fattade riksdagen beslut i betänkandet Ökade tillståndskrav och särskilda regler för offentlig upphandling inom välfärden. En del i de lagändringar som görs är att upphandling förenklas för vissa sociala tjänster och andra särskilda tjänster vars värde beräknas understiga tillämpligt EU-tröskelvärde på 750 000 euro. Detta stödde Kristdemokraterna men det räcker inte. Den här regeringen har gjort allt för lite för att stödja civila samhället och verka för att idéburen sektor får tillträde till välfärdstjänsterna.

Vi kristdemokrater vill se ett antal förenklingar och reformer som underlättar för idéburna organisationer att bedriva sin verksamhet:
    1. Underlätta upphandlingsreglerna för idéburna organisationer. Vi har (tillsammans med Liberalerna) motionerat i riksdagen om vikten av att noga följa upp och granska konsekvenserna av de ökade tillståndskrav och särskilda regler för upphandling inom välfärden som riksdagen nyligen behandlat. Detta då det är osäkert om ändringarna kommer att förbättra tillräckligt för ideella aktörers möjligheter och förutsättningar gällande upphandlingar under tröskelvärdet och reserverade upphandlingar och kontrakt.

2. Idéburet offentligt partnerskap, IOP, har i flera kommuner varit ett mycket positivt sätt att ta tillvara ideella mervärden i välfärdsverksamheter, men har tyvärr hämmats av ett osäkert rättsläge. Upphandlingslagstiftningen måste snarast förtydligas så att IOP möjliggörs.

3. Kristdemokraterna i SLL anser att det mervärde som en ideellt buren verksamhet tillför vården ska tas med som en faktor vid upphandlingar. Vi vill därför införa IOP (Ideellt Offentligt Partnerskap) som ett alternativ vid upphandling av vårdtjänster. Men det finns begränsningar med dagens lagstiftning. Vi har slutit en överenskommelse med Ericastiftelsen om IOP. Dock var det bara möjligt med delar av Ericastiftelsens verksamhet.

4. Återinför gåvoskatteavdraget till ideella organisationer. Ett år efter att Alliansen införde avdraget ökade det totala givandet till landets 90-kontoorganisationer påtagligt.

5. Underlätta för sociala utfallskontrakt där privata, ideella och offentliga aktörer samverkar kring finansiering och genomförande av samhällsinsatser med tydliga mål kring exempelvis minskad brottslighet, minskad psykisk ohälsa och förbättrad integration.