• Valframgång i landstinget för KD!

Vilken valnatt det blev! Ännu vet vi inte det slutgiltiga valresultatet, men klart är att valet 2018 är en stor framgång  för Kristdemokraterna. Många med mig sitter säkert och bevakar Valmyndighetens hemsida och uppdaterar varannan minut för att följa sammanräkningen. Så spännande!

Kristdemokraterna i Stockholm gick starkt framåt, i kommunen samlar vi 5,1%. På försommaren visade en opinionsmätning på bara 2,8%! Det är inget annat en stor bedrift att vi hämtade upp oss från den nivån. Det innebär att vi ökar tre mandat i kommunfullmäktige från 2 till 5. Jag vill särskilt gratulera min kollega i stadshuset Erik Slottner för en mycket väl genomförd valrörelse.

I landstinget får vi 12 mandat vilket innebär 3 nya sedan valet 2014, jag hade satt upp som mål att vi skulle få 2 nya mandat och vi överträffar det! Nu har KD, Liberalerna och Centerpartiet 12 mandat vardera. Det förändrar styrkeförhållanden och ingen kan avfärda KD som ett ”småparti”. Jag är så glad och stolt över alla medlemmar, kollegor, ombudsmännen och frivilliga som bidragit till vårt fina valresultat. Vi i alliansen siktar på att fortsätta styra landstinget under mandatperioden, då vi inte har egen majoritet kommer det kräva samarbeten och uppgörelser över blockgränsen. Jag kommer göra allt jag kan för att bidra till konstruktiva samtal i landstinget.

Nu ska vi tillsätta en valanalys grupp för Stockholm som ska dra slutsatser kring resultatet och samla lärdomar och idéer inför nästa valrörelse, men jag tror att framgångarna beror dels på att vi prioriterat rätt frågor. Väljarna rankade sjukvården högst och just vården har varit vår viktigaste valfråga. Att KD vill ha en jämlik vård genom att förstatliga sjukvården torde få ha missat denna valrörelse. Vidare kan vi tacka vår fantastiska partiledare Ebba Busch Thor för resultatet. Valet 2018 var det år då väljarna upptäckte KD genom Ebba!