• Nytt blågrönt styre för Stockholmsregionen!

Efter många långa veckor av förhandlingar är det nu klart att Stockholmsregionen kommer styras av en majoritet bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. Vi har haft mycket bra och konstruktiva diskussioner präglade av respekt för varandra och det faktum att vi är 5 olika partiet med lite olika kulturer och olika hjärtefrågor.

Idag har vi haft en välbesökt presskonferens där vi presenterade vår politiska plattform är grunden för vårt arbete under den kommande mandatperioden. Med oss fem partier vid rodret kommer arbetet vara inriktat på att Region Stockholm ska vara en attraktiv och konkurrenskraftig storstadsregion där livskvalitet, tillväxt, utveckling och hållbarhet står i fokus. Vi kommer arbeta för mer effektiv användning av skattebetalarnas pengar, att hela regionen ska bli klimatneutral samtidigt som kärnverksamheterna ska prioriteras. Region Stockholm ska erbjuda sina invånare en trygg, tillgänglig och modern vård som organiseras utifrån patienternas behov och präglas av stor valfrihet. Vi ska erbjuda en kollektrafik i världsklass som hjälper invånarna att lösa vardagspusslet och regionen att nå högt uppsatta klimatmål. Hållbarhet ska genomsyra arbetet under mandatperioden. Vi ska främja ett fritt och inkluderande kulturliv med hög kvalitet. Vi ska stärka vårt samhällsbyggarperspektiv och ha en bättre samverkan med regionens kommuner. Vi ska systematiskt identifiera och riva hinder för innovation och nyttja de möjligheter som digitalisering och forskning ger.

Vi får nu en stark och tydlig majoritet i fullmäktige, vi har både förmåga och vilja att stabilt leda Region Stockholm och genomföra nödvändig utveckling och förändring. Vi är också en garanti för att extrema åsikter inte får inflytande över besluten i Region Stockholm. Vi samlar tillsammans 78 mandat av de 149.

Den sista utestående frågan var vad vi skulle heta – blågrönt eller grönblått styre? Ingen hade egentligen någon prestige i namnfrågan så till slut lät vi lotten avgöra! Det blev ”blågrönt”.