Möte om Spårväg City

ErikSL
Foto: Markus Nyman

Nyligen besökte jag SL för att diskutera Spårväg City. Spårvägen kommer att byggas ut från Djurgårdsbron via den nya miljöstadsdelen Norra Djurgårdsstaden till Ropsten med en ihopkoppling av Lidingöbanan. Spårvägen byggs också ut från Kungsträdgården till T-Centralen.

Den första delen av Spårväg City, mellan Sergels torg och Waldemarsudde, invigdes 2010.

KartaSpårvägCity
Spårväg City. Bild från www.sll.se

Satsning på Rinkeby!

Erik pelare
Foto: Scharlotte Peppare

På torsdag fattar Stadsbyggnadsnämnden ytterligare ett beslut om en satsning på Rinkeby i form av nya lägenheter, upprustad gatumiljö och mer stadsliv. Det är den tredje satsningen på kort tid.

− Genom beslutet kan arbetet starta med att förvandla Rinkeby Allé till ett stadsmässigt stråk med en direkt förbindelse till den framväxande stadsdelen Stora Ursvik i Sundbyberg. Gatan sänks, gångtunnlar tas bort, bottenvåningar aktiveras, 70 nya lägenheter tillkommer och gång- och cykelbanor anläggs.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− Det känns fantastiskt roligt att vi kan göra denna satsning på Rinkeby. Arbetet med att omdana Rinkebystråket är igång och slutförs nästa år, planen för 350 nya lägenheter på överdäckningen av E18 är beslutad och nu tar vi nästa steg för att göra Rinkeby Allé mer attraktivt. Alla dessa satsningar kommer lyfta Rinkeby och göra stadsdelen mer levande, blandad och tryggare, säger Erik Slottner (KD).

På samma möte beslutar stadsbyggnadsnämnden också om 250 nya lägenheter i Akalla med en tydlig stadsstruktur. Fin arkitektur blandas med hög täthet, nya förskolor och levande bottenvåningar.

Tidigare i år har stadsbyggnadsnämnden antagit en ny plan för Tensta som kommer att modernisera gatumiljön och skapa nya lägenheter. Förra året beslutades också om ett 17 våningar högt studentbostadshus i stadsdelen och framöver ska vi besluta om nya lägenheter på överdäckningen av E18 vid Tensta. Det sker stora satsningar inom stadsbyggnadsområdet på Järva som är mycket positiva. Tillsammans kommer dessa innebära att Järva blir attraktivare, mer blandat och tryggare.

Presskontakt Markus Nyman, 076-122 99 11

Besök i Söderort

Högdalen14mars14
Bild: Guidad rundtur i Högdalen. Foto: Markus Nyman

I fredags besökte jag och Ewa Samuelsson Högdalen för att bilda oss en uppfattning om de stadsbyggnadsprojekt som pågår i området. Vi fick en guidad rundtur som stadsbyggnadskontoret ordnat och fick information om vilka kvalitéer i området som uppskattas särskilt mycket av de boende. Besöket gav en bra överblick av området och vilka frågor som kan dyka upp för diskussion då staden framöver fattar beslut om stadsdelens utveckling.

Efter besöket i Högdalen följde en kort promenad till Bandhagens grundsärskola, där vi diskuterade skolfrågor med skolledningen och fick ta del av lite av den verksamhet som bedrivs inom skolans område.

Sammanfattningsvis två trevliga och givande besök!

Bandhagens grundsärskola 20140314
Bild: Besök på Bandängens grundsärskola. Foto: Markus Nyman

Debatt i Radio Stockholm

Bild skolan

Idag har jag debatterat tre viktiga valfrågor i en debatt Radio Stockholm ordnade i Stockholms stadshus. Ämnena som avhandlades var bostäder, skola och segregation.

Jag lyfte bland annat vikten av att bygga fler mindre och billigare bostäder för ungdomar. Samtidigt som vi ska bygga många bostäder, 140 000 nya till 2030, är det viktigt för Kristdemokraterna att arkitekturen är vacker.

När det gäller skolan har alliansen gjort stora satsningar. Samtidigt återstår självfallet utmaningar. Skolmiljön ska vara lugn och trygg och vi ska satsa på lärarna. I segregationsdebatten tog jag bland annat upp alliansen framgångsrika satsningar på jobbtorg.

Hela debatten kommer att finnas tillgänglig via Radio Stockholms hemsida: http://sverigesradio.se/stockholm

Två givande skolbesök!

Engelska skolan 20140310uppdaterad
Foto: Mejke Runström

Igår besökte jag och Ewa Samuelsson Engelska skolan i Riksby. Skolan med ca 930 elever har det engelska språket, trygg och ordnad skolmiljö och höga akademiska förväntningar på sina elever som ledstjärna. På bilden syns från vänster Joakim Lindberg (bitr rektor), Ewa, Marietta Kindberg (rektor), Erik och Evy Holmeson (bitr rektor).

Igår besökte vi även Raoul Wallenbergs skola i Bromma. Skolan, som har ca 540 elever, har starkt fokus på kvalitativ utveckling med goda studieresultat och god karaktärsutveckning av eleverna. Mellan Ewa och mig syns VD Maria Ljungkvist och rektor Christer Persson.

Skolbesök20140310
Foto: Mejke Runström

Synlighet måste prioriteras

Dagens Nyheter skriver idag om polisers alltmer varierade arbetsuppgifter i takt med att antalet civilanställda minskar. Bland annat nämns arbetsuppgifter så som att sitta i reception, utfärda pass och mocka hästskit. Detta är så klart väldigt allvarligt!! Från Polisstyrelsens sida har vi varit tydliga med att vi vill att polisens synlighet och timmar i yttre tjänst ska öka. Uppklarandeprocenten måste också öka. Det är helt rimliga mål med tanke på den stora resursökning som polisen fått under senare år. I Stockholms län finns idag 900 fler poliser än 1 januari 2007. Ändå så syns inga tydliga tecken på förbättrad måluppfyllelse, det är mycket bekymmersamt. Det som nu sker lär knappast förbättra statistiken. Jag är väl medveten om de ekonomiska förutsättningarna, men polismyndigheten måste prioritera så att synligheten ökar och att utredningar inte läggs på hög. Med nästan 1000 fler poliser bara i Stockholms län borde det vara en självklarhet att stockholmarna märker av framsteg.