Nej till lagliga väggar för graffitti

Erik sittandeIdag har Centerpartiet gjort ett utspel om att förändra Stockholms stads klotterpolicy genom att bland annat tillåta lagliga väggar. Några kommentarer i denna fråga:

Ska vi skapa en trevlig, välkomnande stad som är trivsam och trygg för alla så ska vi hålla fast vid nolltoleransen mot klotter och skadegörelse.

Det höjs alltfler röster i politiken för en mer liberal syn på klotter. Nu senast gick Centerpartiet i Stockholm ut och tog ställning för bland annat lagliga väggar. Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill avskaffa nolltoleransen mot klotter och Socialdemokraterna anser att den bör omprövas.

Vi kristdemokrater anser att detta är en högst olyckligt utveckling.

Klotter förfular vår gemensamma stadsmiljö, sprayfärgen förstör hållbarheten i betongen i våra byggnader och saneringen kostar stora summor pengar som skulle kunna användas till äldreomsorg, kollektivtrafik, skola och sjukvård.

Vi dömer inte ut graffittin som konstform. Det finns många duktiga graffittikonstnärer. Det finns inte heller något förbud mot att ägna sig åt graffitti.

Men lagliga väggar i vårt gemensamma offentliga rum är en dålig idé. Erfarenheterna av lagliga väggar har i flera fall varit att även omgivningen till det lagliga alternativet blivit nerklottrad. De lagliga väggarna fungerar också som en rekryteringsplats för nya klottrare.

Och låt oss se på detta med klara ögon. Naturligtvis finns i vissa fall ett genuint konstnärligt intresse som motiv till graffittimålande. Men forskning har visat att adrenalinkicken är en stark drivkraft. Spänning och uppmärksamhet får man genom att måla på förbjudna, svåråtkomliga och farliga platser. Det är det som ger status i dessa kretsar.

Inom sociologin talar man ibland om den så kallade ”broken window theory”. Små tecken på förfall kan ha negativ inverkan på ett helt bostadsområde. Otryggheten ökar, liksom sannolikheten för ytterligare skadegörelse. Detta skapar en negativ spiral där hela området förslummas. Därför är det viktigt att snabbt sanera och återställa efter klotter och annan skadegörelse.

Ett tryggare Stockholm!

Tryggare StockholmPressmeddelande:

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus presenterar idag ett trygghetspaket med förslag på åtgärder för att öka tryggheten i staden.

– Mobila poliskontor, kameror vid brottsutsatta platser, lokala åklagare, nattvandrare, bättre belysning och mer genomtänkt stadsplanering. Det är några förslag för att Stockholm ska bli en tryggare stad, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare och toppnamn inför valet till Stockholms stadshus.

– Samtidigt som vi arbetar aktivt för att stärka tryggheten i Stockholms stad kan mer göras. Det är viktigt att alla – kvinnor som män, äldre som yngre – känner att Stockholm är en trygg stad alla tider på dygnet, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraternas förslag är listade nedan.

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Trygghetspaket för Stockholm:

1. Utveckla de mobila poliskontoren

Mobila poliskontor har funnits i Stockholms län under flera år. De två permanenta kontoren på Stureplan och Medborgarplatsen har varit stängda under sommaren. Det var ett olyckligt beslut. Kristdemokraterna kommer att driva på för att kontoren ska vara öppna framöver. De mobila kontoren påtagligt har minskat våldsbrottsligheten på de platser som haft ett kontor. Det är viktigt att denna verksamhet får vara kvar och utvecklas även efter att Polisen blir en nationell myndighet 2015.

2.  Kameror

Fler brottsutsatta platser än idag bör få sätta upp kameror under tider då kriminalitet är extra frekvent. Kameror finns idag på Stureplan och Medborgarplatsen men bör också sättas upp på Fridhemsplan och Centralstationen samt eventuellt fler platser. Kamerorna ska endast vara i bruk på tider då brottsligheten är hög, företrädesvis fredags- och lördagsnätter. Kamerorna ska förutom att öka känslan av trygghet verka förebyggande samt göra det lättare att klara upp brott på allmän plats.

3.  Lokala åklagare

Stockholms län har idag 28 lokala poliskontor i särskilt brottsutsatta stadsdelar. De är viktiga för att stärka den lokala polisiära närvaron. Meningen är att poliserna ska vara ute i stadsdelen snarare än att sitta på ett kontor samt att samarbetet med skolan och socialtjänsten ska utvecklas. För att stärka den lokala anknytningen och den lokala kännedomen hos polisen bör varje lokalt poliskontor också ha en åklagare knuten till sig.

4.  Satsa på nattvandrare

Nattvandrare är vuxna förebilder som är ett socialt och medmänskligt stöd för ungdomar. Nattvandrare förebygger drogmissbruk, våld, främlingsfientlighet, skadegörelse och har en lugnande och positiv effekt.

5.  Bättre belysning och vitmålade viadukter

Mycket har gjorts för att förbättra belysningen på torg och i parker. Men fortfarande finns platser med dålig belysning som upplevs som otrygga. Staden ska genom att ställa frågor direkt till medborgarna identifiera platser som bättre behöver lysas upp. Utöver det måste staden fortsätta sitt arbete med att vitmåla viadukter och gångtunnlar. Det är platser som idag ofta upplevs som mörka och otrygga och där bättre belysning skulle göra stor nytta. Kristdemokraterna har fått igenom en satsning på en miljon kronor per år, en satsning som behöver utvidgas.

6.  Stadsplanering

Med stadsplanering kan mycket göras för att öka den upplevda tryggheten. Nya stadsbyggnadsområden ska trygghetsanalyseras så att de planeras utifrån ett trygghetsperspektiv. Den täta staden är också mer trygg än den glesa. Med hus och entréer som möter gatan, med lokaler i bottenvåningarna, med en blandning av arbetsplatser och bostäder och med balkonger mot gata skapas de bästa förutsättningarna för trygga stadsdelar. Vidare behöver satsningar genomföras på att röja sly och för att förbättra otrygga miljöer där t ex buskage kan skapa otrygghet.

Snabba hus bidrar till 2 000 ungdomsbostäder

ungdomslghI helgen avslutade Jag vill ha bostad.nu deras visning av en typlägenhet som de tillsammans med Svenska bostäder vill uppföra i Stockholm. Det var ett väldigt positivt besök och lägenheterna är perfekt planerade. 32 kvm som även ett par utan barn skulle kunna bo i. Hyran på 4700 kr/mån är högst rimlig. Det är precis den här typeb av innovativa lösningar jag vill se mer av för att få fram fler bostäder som unga har råd att bo i.

Med anledning av det har jag idag skickat ut ett pressmeddelande i frågan som du kan läsa nedanför.

Pressmeddelande:

Stockholms stad bör skyndsamt ge tillfälliga bygglov för att de modulhus som Jag vill ha  bostad.nu tagit fram tillsammans med Svenska Bostäder. Lägenheterna som är optimalt planerade och med rimlig hyra ska vara en del av de 2 000 ungdomsbostäder som Kristdemokraterna i Stockholms stadshus går till val på för nästa mandatperiod. Övriga partier måste nu ge besked om hur fler lägenheter som unga har råd att bo i ska tillkomma.

Det säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och toppkandidat i kommunvalet.

I helgen avslutade Jag vill ha bostad.nu och Svenska Bostäder visningen av en lägenhet i deras framtagna modulhus som varit uppställt på Norr Mälarstrand. Visningslägenheten kunde uppvisa en genialisk planering på 32 kvadratmeter som passar utmärkt för ensamboende eller för ett par utan barn. I konceptet ligger att husen tillåts sättas upp med hjälp av tillfälligt bygglov som efter en lagändring sedan i somras kan ges upp till 15 år. Hyran beräknas ligga på omkring 4700 kronor per månad men beror så klart på markhyran.

- Alla politiker ropar efter mindre lägenheter som unga har råd att bo i. Kristdemokraterna har gett en rad förslag på hur det ska möjliggöras. Bland annat föreslår vi lägre parkeringsnormer för små lägenheter samt lägre markhyra för små hyresrätter. Vi vill också se fler tävlingar för att på så sätt pressa fram lägre byggkostnader. Svenska Bostäders modulhus är ett viktigt bidrag i strävan mot fler lägenheter som unga har råd att bo i, säger Erik Slottner (KD).

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Mer info om Snabba hus Lägenheterna är fullt tillgängliga med sovalkov med plats för en dubbelsäng. Samtliga lägenheter har också balkong. Husen är flexibla och kan byggas upp till tio våningar. En bygglovsansökan har gjorts i bland annat Västberga och Norra Ängby. Båda platserna är högst intressanta men måste anpassas för att stärka stadskvaliteterna i dessa stadsdelar.

Kampanj om låg restaurangmoms

MenyIdag hade vi kampanj för den låga restaurangmomsen som gett tusentals unga och personer med invandrarbakgrund ett jobb att gå till. Men idag fokuserade vi mest på vad som skullehända med priserna om momsen fördubblas som de rödgröna avser att göra vid ett maktövertagande. En kul kampanj som blir väldigt konkret för väljarna. I övrigt har jag haft valledningsgrupp, stått i valstugan samt delat ut material vid Kungsholmstorg.

Kul men kall debatt i Kungsan

Debatten i Kungsträdgården igår kväll gick bra st erik2
även om vädret var på sin sämsta sida. Blåst, kyla och regn som piskade in mot debattdeltagarna gjorde att publikdeltagandet nog blev mindre än annars, att debatten kortades ner till 45 min och att moderatorn Willy Silberstein höll på att maskreras två gången av en omkullblåst roll-up. Men i Alliansen höll vi skenet uppe i alla fall, så här glada var vi efter debatten.

KD föreslår lånecyklar i Söderort

Pressmeddelande, 2014-08-27Erik sittande

De populära lånecyklarna som sedan ett antal år finns i Stockholms innerstad bör införas söder om Söder. Det föreslår Kristdemokraterna i sitt valprogram för trafiken i Stockholms län.

– Många av de resor som i dag sker med bil skulle kunna ersättas med cykel. Förutom stora miljövinster och hälsovinster kan en större tillgång till cyklar underlätta för den som vill ta sig vidare med kollektivtrafiken. Därför vill vi utveckla systemet med lånecyklar till fler delar av Stockholmsregionen, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare i Stockholms stadshus.

Precis som i Stockholms innerstad ska man kunna låna en cykel om man har ett SL-kort. Lånecykelkontot laddas på SL Access-kortet.

– Inför framtiden behöver vi ställa om Stockholms län från bilberoende till trygga, fria transporter med exempelvis cykel eller kollektivtrafik. Vi måste ta krafttag för att samtidigt lösa trafikproblemen och skapa ett hållbart samhälle. Vi kristdemokrater kommer att priortiera utvecklingen av cykeltrafiken de kommande åren, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare för trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

För mer information:

Erik Slottner (KD)
Presskontakt: Markus Nyman

Karl Henriksson (KD)
Gruppledare, trafiknämnden

Debatt om stadsbyggnad ikväll

Idag deltar jag i en debatt i Kungsträdgården med Erik_S_medfotograf
Samfundet Sankt Erik om hur det  framtida Stockholm ska se ut och hur vi ska bygga fler bostäder för bland annat ungdomar.

Jag är övertygad om att det går att bevara Stockholms kulturhistoriska värden samtidigt som vi uppmuntrar till arkitektonisk pluralism och lekfullhet. Arkitektonisk utformning spelar stor roll för en stads varumärke. Därför får inte stadsbyggnadsdebatten bara handla om höjd och kvantitet utan måste i minst lika stor utsträckning handla om funktion och arkitektonisk gestaltning i form av till exempel färg, form, fasadmaterial och utformning av tak. Stockholm behöver inte fler gråa cementlådor i ”miljonprogramstil”.

En annan fråga som är viktig för Kristdemokraterna, utöver arkitektonisk kvalitet, är att vi bygger fler bostäder som studenter och unga har råd att bo i. Här har Kristdemokraterna flera idéer:

• Halvera tomträttsavgälden för hyresrätter upp till 35 kvadratmeter. Detta skulle uppmuntra byggföretag att bygga mindre hyresrätter som unga har råd att bo i.

• Parkeringstalet för såväl hyresrätter som bostadsrätter under 35 kvadratmeter ska vara 0,2. Det skulle sänka kostnaderna för att bygga små lägenheter samtidigt som det ger långsiktiga spelregler för byggindustrin.

• Fler arkitekttävlingar ska utlysas med låg hyra som en avgörande faktor för utfallet. Idag pågår en sådan tävling i Midsommarkransen. Nästa arkitekttävling bör vara att bygga ett högt hus i Kista, där minst hälften av husets yta ska vara små lägenheter.

• Fler lägenheter ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder. Kristdemokraternas mål är att det under nästa mandatperiod ska tillkomma 2 000 nya sådana lägenheter, inom såväl befintligt bestånd som genom nyproduktion.

När det gäller bostadspolitiken i stort finns det en rad ytterligare åtgärder vi kan vidta. Till exempel införa friare hyressättning för nytecknade kontrakt, släppa in fler mindre aktörer på Stockholms bostadsmarknad, införa ett sanktionssystem mot byggföretag som inom viss tid inte utnyttjar en byggrätt trots markanvisning, koppla ihop planeringen av bostäder med infrastrukturutbyggnaden på ett tydligare sätt än idag och snabba på planprocesserna.

Mer om detta i samband med debatten ikväll!

Ett tryggare Stockholm

Idag skriver Direktpress om Kristdemokraternas arbete för ett tryggare Stockholm.Dirketpress Några av de förslag som vi har lyft:

1. Utveckla de mobila poliskontoren
    Mobila poliskontor har funnits i Stockholms län under flera år. Tyvärr stängdes de två permanenta kontoren på Stureplan och Medborgarplatsen under sommaren. Det var ett olyckligt beslut då de mobila kontoren påtagligt har minskat våldsbrottsligheten på de platser som haft ett kontor. Det är viktigt att denna verksamhet får vara kvar och utvecklas även efter att Polisen blir en nationell myndighet 2015.
  2. Kameror
  3. Lokala åklagare
  4. Satsa på nattvandrare
    Syftet med nattvandring är att vara en vuxen förebild och att vara ett socialt och medmänskligt stöd för ungdomar samt att förebygga drogmissbruk, våld, främlingsfientlighet och skadegörelse. Nattvandrare har en lugn och positiv effekt.
  5. Bättre belysning och vitmålade ytor
    Mycket har gjorts för att förbättra belysningen på torg och i parker. Men fortfarande finns platser med dålig belysning och som av den anledningen upplevs otrygga. Staden ska genom att ställa frågor direkt till medborgarna identifiera platser som bättre behöver lysas upp. Utöver det måste staden fortsätta sitt arbete med att vitmåla viadukter och gångtunnlar. Det är platser som idag upplevs som otrygga och där bättre belysning skulle göra stor nytta. Kristdemokraterna har fått igenom en satsning på en miljon kronor per år, den satsningen behöver utvidgas.
  6. Stadsplanering
    Med stadsplanering kan göras mycket för att öka den upplevda tryggheten. Nya stadsbyggnadsområden ska trygghetsanalyseras så att de planeras utifrån ett trygghetsperspektiv. Den täta staden är också mer trygg än den glesa. Med hus och entréer som möter gatan, med lokaler i bottenvåningarna, med en blandning av arbetsplatser och bostäder och med balkonger mot gata skapas de bästa förutsättningarna för trygga stadsdelar. Vidare behöver satsningar genomföras på att röja sly och för att förbättra otrygga miljöer där t ex buskage kan skapa otrygghet.

Inga 140 000 nya bostäder med oppositionen

Pressmeddelande, 2014-08-25. Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare.

– Det skiljer 50 000 nya bostäder mellan
Socialdemokraternas och Miljöpartiets bostadspolitik. Partierna måste före valet bekänna färg för hur denna ödesfråga för Stockholms framtid ska lösas vid en eventuell rödgrön valseger i Stockholm. Allt annat vore att vilseleda väljarna.

Det säger Erik Slottner (KD), toppkandidat till Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

Både S och MP lovar minst 140 000 bostäder till 2030 precis som Alliansen gör. Men Daniel Helldén (MP), borgarråd och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, har klart och tydligt deklarerat att dessa bostäder inte är möjliga att bygga om inte Bromma flygplats läggs ner för att ge plats åt 50 000 bostäder.

Socialdemokraterna å sin sida lovar att Bromma flygplats ska vara kvar, åtminstone över 2030. Alltså finns en differens på 50 000 bostäder mellan S och MP som blir mycket svår att lösa.

– Stockholms framtid kommer att se annorlunda ut om 90 000 bostäder byggs till 2030 än om 140 000 byggs. Byggs enbart 90 000 bostäder kommer bostadsbristen att eskalera, segregationen tillta och de nödvändiga investeringarna i kollektivtrafiken kommer inte att kunna genomföras. Oppositionen måste därför ge besked i denna för Stockholm helt avgörande framtidsfråga, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Mp:s agerande pinsamt och oärligt

I torsdags var det utfrågning av oppositionen angående Slussen och vad som händer vid en eventuell rödgrön valseger i Stockholm. S och V svarade att de förvisso var emot Nya Slussen men att de inte avser att riva upp planen utan istället göra vissa förändringar inom gällande plan. Ett rakt och ärligt besked till väljarna. Så rakryggade var dock inte Miljöpartiet. De vill inte ge något besked före valet och de skyller på brist på insyn. Jag tycker ärligt att deras agerande är riktigt dåligt och väldigt pinsamt. Miljöpartiet har haft lika mycket insyn som både S och V. Mp var till och med med och förhandlade om Slussen ganska lång tid. Deras borgarråd är dessutom ledamot i Stadsbyggnadsnämnden. Det hela handlar så klart inte om brist på insyn utan om rädsla och populism. Mp är nog medvetna om att de inte kan riva upp planen men det har de inte tillräckligt mycket ryggrad att erkänna.