Representation i nämnder och bolag

Kristdemokraternas ledamöter och stadshuset
ersättare i nämnder, bolag och stiftelser är nu fastställda. Vi har fått 35 uppdrag som nu har fördelats. Kristdemokraterna finns representerade i samtliga
stadsdelsnämnder och facknämnder
och har blivit tilldelade två vice ordförandeposter. Därutöver är vi representerade i flera bolagsstyrelser.

Sofia Modigh (KD) kommer att vara vice ordförande i Äldrenämnden samt ersättare i Socialnämnden. Jag fortsätter som ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och har blivit utsedd till vice ordförande för Micasa, det kommunala fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter.

Sammanställning av alla uppdrag (klicka på bilden):

Uppdrag KD 2014-2018

Frekvensen 3/2014

Frekvensen omslag 3 2014Läs senaste numret av medlemstidningen Frekvensen. Vi tar bland annat upp den genomförda valrörelsen i Stockholm, vilka frågor vi ska arbeta med fram till 2018 och hur vi når framgång i det valet. När tidningen trycktes visste vi inte att det skulle bli ett extraval redan i mars 2015.

Frekvensen_nr_3_2014

Lys upp Stockholm!

Erik pelarePressmeddelande, 2014-12-03

Kristdemokraterna har varit drivande i att få fram ett ljusprogram för Stockholms stad samt att vitmåla viadukter och annan betongkonstruktion. Den nya majoritetens budgetförslag för 2015 sänker ambitionerna och minskar anslagen för ljusprogrammet med två miljoner kronor och nämner inte vitmålningen överhuvudtaget.

– Kristdemokraterna vill att Stockholms broar, öppna platser, parker och offentliga byggnader är upplysta, inte minst under de mörka månaderna. Det bidrar till ökad trivsel och säkerhet. Vi satsar därmed två miljoner mer än majoriteten på detta i vårt budgetförslag för 2015, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Kristdemokraterna initierade under föregående mandatperiod även en satsning på att vitmåla viadukter, i syfte att skapa vackrare, tryggare och mer trivsamma stadsmiljöer.

– Satsningen på att vitmåla gråa tråkiga viadukter och passager har påbörjats men är långt ifrån klar. Kristdemokraterna föreslår därför att ytterligare fem miljoner kronor satsas för detta ändamål, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Direktpress om vår budget

Erik pelareDirektpress skriver om några av Kristdemokraternas budgetförslag. Tidningen tar upp några av våra satsningar på att Stockholm ska bli en vackrare stad där till exempel byggnader, broar och parker ska lysas upp och där gråa viadukter ska vitmålas. Direktpress nämner även några av våra satsningar på fler bostäder för unga.

Andra förslag i Kristdemokraternas budget, som presenterades tidigare i veckan, är att vi lägger 50 miljoner kronor på att minska barngruppernas storlek i förskolan. Vår ambition är högre än majoritetens. Vi vill ha max tolv barn i småbarnsgrupperna och max 15 för de äldre barnen. De rödgrönrosas ambition är 14 respektive 18 barn per grupp.

Vidare anslår vi 50 miljoner kronor till en boendegaranti för äldre. Alla som är över 85 år och som ansöker om en plats på ett äldreboende ska få plats utan biståndsbedömning. Vi anslår också 10 miljoner kronor för bättre mat, sociala aktiviteter, kulturella upplevelser och utevistelser.

Som bekant tillbakavisar vi majoritetens skattehöjning på 35 öre.

Vi budgeterar för samma koncernuttag som förra året, dvs 1200 miljoner kronor, det är 200 miljoner kronor mer än majoriteten. Vi ökar kraven på effektivisering för flera nämnder och vi sparar in på Kommunstyrelsens konsulter. Vidare säger vi nej till fritt inträde på museer, kultursekreterare i varje stadsdelsnämnd samt till det nyinrättade rådet för mänskliga rättigheter och utskottet för demokrati och ytterstad.

Fler bostäder för unga!

Pressmeddelande, 2014-11-26Hus

Kristdemokraternas förslag till budget för 2015 i Stockholms stad innehåller flera satsningar på att öka antalet små lägenheter för unga samt på en attraktivare stad.

– Kristdemokraterna vill att fler arkitekttävlingar ska utlysas där hyresnivån är en avgörande faktor för utfallet och halvera tomträttsavgälden för hyresrätter under 35 kvadratmeter, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Andra förslag är att fler bostäder ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder. Vi vill även att parkeringstalet för alla lägenheter under 35 kvadratmeter som inte är studentlägenheter ska vara 0,2. Detta skulle uppmuntra byggandet av fler mindre lägenheter vilket Stockholm är i stort behov av, säger Erik Slottner (KD).

Andra satsningar inom stadsbyggnadsområdet är att planera för fler överdäckningar, i första hand av Södertäljevägen mellan Liljeholmen och Årstadal samt att förnya och förbättra Sergels torg.

Kristdemokraterna vill även att Slakthusområdet ska utvecklas med hänsyn till och med inspiration av områdets kulturhistoriska värden med dess blåklassade byggnader.

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Kristdemokraterna föreslår äldreboendegaranti

Erik SlottnerPressmeddelande, 2014-11-25

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus avsätter 50 miljoner i sitt budgetförslag för 2015 till en äldreboendegaranti och 10 miljoner för att öka välbefinnandet i äldreomsorgen.

– Kristdemokraterna vill införa en äldreboendegaranti. Stockholms stad blir därmed skyldig att erbjuda plats i ett äldreboende, utan biståndsbedömning, för personer som så önskar och är över 85 år, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

– Vi gör även en satsning på att öka välbefinnandet inom äldreomsorgen genom god mat, sociala aktiviteter, utevistelser och kulturupplevelser. Vi satsar 10 miljoner för detta ändamål, säger Erik Slottner (KD).

– Därutöver vill vi öka möjligheten för äldre att själva påverka innehållet i hemtjänsten genom att möjliggöra val av olika servicetjänster. Det ska inte enbart vara enkelt att välja utförare av hemtjänst utan också vilken typ av tjänster man behöver hjälp med, avslutar Erik Slottner (KD).

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Foto: Scharlotte Peppare

Mindre barngrupper i förskolan!

Pressmeddelande, 2014-11-25Erik sittande

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill minska barngruppernas storlek i förskolan till max tolv barn i småbarnsgrupperna (1-3 år) och max 15 barn i övriga grupper.

I ett första steg avsätter Kristdemokraterna 50 miljoner kronor i budgetförslaget för 2015 för att nå detta mål.

– Mindre barngrupper ger mer tid för barnen och innebär att fler barn blir sedda, bekräftade och känner sig trygga. Det pedagogiska uppdraget blir också lättare att klara av om barngrupperna är små, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Nuvarande riktlinjer fastslår att antalet barn i småbarnsgrupperna inte bör vara fler än 14 barn per grupp och max 18 för de äldre. Dessa riktlinjer efterlevs dock inte i den utsträckning man kan förvänta sig. Våra 50 miljoner kronor är en kraftig åtgärd för att på allvar inleda ett arbete med att minska barngruppernas storlek i förskolan.