A-kassans tak

I dagens Brännpunkt skriver Alliansens ledamöter i Arbetsmarknadsutskottet en artikel där de varnar för höjda nivåer i a-kassan. Jag håller med. Det vore mycket farligt nu när arbetsmarknaden är på kraftig uppgång att höja a-kassan. Det skulle riskera att dämpa uppgången, minska arbetskraftsutbudet och därmed spä på inflation och räntor.

Med det sagt så är det samtidigt inte bra att vi varje år och vid varje val får upp frågan om takets nivå i a-kassan. Det har stått stilla på 18 700 kr sedan 2002 vilket gjort att endast ca 20 procent av löntagarna skulle få ut 80 procent i ersättning om de blir arbetslösa. Jag föreslog därför i en arbetsgrupp tillsatt av Kristdemokraternas partistyrelse att taket borde höjas i takt med prisbasbeloppet varje år. Det togs emot positivt och fanns också med i valmanifestet. På så sätt behandlas a-kassan på samma sätt som sjukförsäkringen som räknas upp med samma nivå som prisbasbeloppet varje år. Då slipper riksdagen fatta ett nytt beslut varje gång taket anses behöva justeras och försäkringen holkas inte ur bit för bit i takt med inflationen.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,