Besluta om Slussen idag!

Äntligen har dagen kommit då vi i Stadsbyggnadsnämnden ska fatta beslut om Nya Slussen. Turerna har varit många och det är ingen hemlighet att Alliansen har förhandlat med Miljöpartiet för att försöka komma överens och få en bred uppgörelse över blockgränserna. Huruvida Miljöpartiet och Alliansen kommer att komma överens är fortfarande osäkert i skrivande stund. Nya Slussen har utretts sedan 1991. Slussen håller på att bli en allt större säkerhetsrisk. Vi kan inte harva runt i beslutsångest länge till – vi måste fatta ett beslut nu för att komma vidare.

Det vore naturligtvis välkommet om Alliansen kommer överens med Miljöpartiet. Men vi får samtidigt inte glömma att Alliansen har en tydlig majoritet i Stockholms stad. Röstmässigt räcker det gott och väl att Alliansen röstar för förslaget.

Socialdemokraterna har lovat att riva upp beslutet om de vinner valet 2014. Ett rent oansvarigt agerande tycker jag. Det beskedet gör det ännu viktigare att snabbt komma till ett beslut så att vi kan sätta spaden i marken i god tid före 2014 och att Socialdemokraterna då förhoppningsvis har besinnat sig. Drar processen ut mycket längre riskerar vi politiker att göra oss till åtlöje inför hela Stockholms befolkning. Jag är inte beredd att riskera det.

Det förslag som nu ligger innebär ett rejält lyft för Slussen. Slussen går från att vara en trafikapparat till att bli en mötesplats, från att upplevas otryggt till att upplevas tryggt, från att vara en osäker plats för cyklister till att bli ett cykelparadis. Det finns säkert en och annan sak som skulle kunna förbättras med förslaget men det komme att alltid att finans oavsett vilket förslag som ligger på bordet. Vi kommer aldrig att få den perfekta slussen där allas intressen prioriteras. Men det förslag som nu ligger och som har manglats igenom den demokratiska processen i flera år är ett mycket bra förslag som ger ett rejält lyft för en idag osäker och ruffig plats.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,