Bra att M byter fot i frågan om tunnelbana

Dagens besked om en förstudie av tunnelbana till Nacka är efterlängtat och välkommet.

Före valet sade ledande moderater att tunnelbanan i Stockholm var färdigbyggd. Fokus skulle istället ligga på att bygga spår ovanför mark. En fortsatt utbyggnad av t-banan var både för dyr och orealistisk. Läs en av artiklarna här.

Kristdemokraterna sade redan före valet 2010 att en tunnelbana till Nacka var nödvändigt. För ca ett år sedan drev jag frågan vidare genom en artikel i tidningen City där jag hävdade att även om pengar i dagsläget saknas är det viktigt att vi är tydliga med att vi vill ha en tunnelbana till Nacka. Arbetet med att få fram en realistisk finansieringsplan måste påbörjas därefter. Men om man avvisar alla projekt av ekonomiska skäl står vi snart helt utan projekt. Förra månaden skrev också ett antal kristdemokratiska kommun- och landstingspolitiker en debattartikel om behovet av tunnelbana till Nacka. Kristdemokraterna har alltså varit mycket aktiv i frågan.

Det är ingen hemlighet att Moderaterna har dragit i handbromsen. Tunnelbanan till Nacka borde ha byggts ut för länge sedan. Nu får vi förmodligen vänta till 2025-2030 innan vi kan åka första turen. Därför borde ett inriktningsbeslut ha tagits tidigare. Men bättre sent än aldrig och jag välkomnar därför Moderaternas positionsändring i frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,